Mitt under pandemin fick Lukas ett samtal. I andra änden fanns den tidigare kollegan Kjetil från Norge. Samtalet skulle komma att förändra Lukas liv, men innan vi går in på det måste vi berätta lite mer om hans bakgrund.
Jag bodde tio år i Norge och jobbade i olika försäljningsroller, på slutet som försäljningsdirektör på Clarion Hotel Oslo. Men så kom pandemin och mitt jobb började handla mer om att permittera mina anställda och hantera avbokningar. Jag tappade glädjen helt enkelt.
En idé som passade perfekt
Lukas behövde med andra ord en förändring. Han flyttade hem till Sverige och började arbeta i fastighetsbranschen.Han märkte snabbt att han saknade det som han älskat inom hotell – att jobba med människor. Kjetil ringde i precis rätt läge och det han föreslog passade Lukas som handen i handsken.
“Vi insåg att vi kunde hjälpa och förändra!”
Idén var enkel men genial. De hade båda två stor erfarenhet av hotellbranschen och ett utbrett kontaktnät, såväl i Norge som i Sverige. Pandemin hade visserligen förändrat förutsättningarna och tvingat samhället att bromsa upp. Den hade tömt hotellen på gäster, men det fanns fortfarande en sektor där behovet av att resa var stort. Lukas berättar:
Vi märkte att infrastruktursektorn i både Sverige och Norge inte stod still på grund av pandemin. Broar skulle fortfarande byggas, järnvägen underhållas, kontaktledningar bytas ut och vägar byggas om. Det fanns kort sagt många projekt som krävde resor över hela landet. Vi insåg direkt att vår gedigna erfarenhet från hotellbranschen kunde vara värdefull för att stötta de som arbetar inom infrastruktursektorn genom att fungera som bokningspartner.
Visionen: “Vi ska vara den bästa bokningspartnern för alla yrkesarbetare!”
Så föddes ConnectIn, ett företag verksamt i både Sverige och Norge. Med tre anställda i Stockholm och fokus på projektboende och event, strävar de efter att vara den bästa bokningspartnern för alla yrkesarbetare som reser i tjänsten.
- Vår vision är att vara en pålitlig bokningspartner och stötta kunderna genom hela projektet, oavsett projektort, och med över 30 års erfarenhet inom hotell- och eventbranschen kan vi med trygghet erbjuda våra kunder en personlig, nyskapande och sakkunnig leverans, säger Lukas.
Det vanliga är att ett företag kontaktar oss efter att ha vunnit en upphandling, och vi tar hand om allt ifrån att hitta boendealternativ till förhandlingen av priser. När vi gjort kunden nöjd blir vi deras bokningspartner för hela projekttiden. Det innebär att vi sköter allt – från bokningar och avbokningar till löpande faktureringar.
En partner för alla projekt
Det här innebär naturligtvis en stor fördel för ConnectIns kunder. Inte minst strömlinjeformas allt som har med boende och resor att göra. Det är värdefullt, särskilt för företag som har flera projekt igång på olika orter samtidigt.
- Vi vill avlasta projektledarna genom att effektivisera förhandlingarna och informationsflödet gentemot de anställda så att våra kunder kan fokusera på det som de gör bäst, förklarar Lukas.
Istället för att ha hundra olika leverantörsfakturor, kontrakt och kontaktpersoner runt om i Sverige så har de en person att vända sig till. Vi har minskat kostnaderna för samtliga företag som vänt sig till oss. Det blir en win-win för alla, såväl för våra kunder som för de leverantörer vi vänder oss till.
Perfekt skräddarsydda lösningar
Till skillnad från en traditionell resebyrå är ConnectIns modell mer personlig och flexibel.
- Genom vår personliga approach, flexibla lösningar och nyskapande tänk anpassar vi oss efter varje kunds behov. Därför binder vi exempelvis inte upp oss mot en särskild databank med vissa hotell, förklarar Lukas och fortsätter:
Vi jobbar istället fristående mot alla aktörer på marknaden på den ort som vår kund behöver boende på – från stora hotellkedjor som Best Western, Scandic och Ligua Hospitality Group till privatpersoner som hyr ut fastigheter. Det blir alltid bättre för kunderna, förstås vad gäller priset, men de får också en helt och hållet skräddarsydd boendelösning som passar just deras behov perfekt.
Från vänster: Lukas Larsson, Malin Strand och Sebastian Sundling
Ett bolag som gör skillnad
Ja, Lukas är säker på sin sak – ConnectIn behövs. Företaget har redan gjort stor skillnad i både Sverige och Norge. Genom att erbjuda skräddarsydda lösningar har ConnectIn hjälpt företag att spara tid och pengar, vilket i sin tur har ökat deras konkurrenskraft.
Vi går alltid ett extra steg för våra kunder. Ett exempel är urspårningen på malmbanan i Vassijaure. Innan projektstart gjorde vi resan upp till norr för att säkerställa att boendet motsvarade kundens behov och vi fick möjlighet att lära känna leverantörerna. Under projektets gång hanterade vi allt från bokning av logi, kontorsplatser, matsal, städning till hyrbilar och flygresor. Vi gjorde mer än att bara lösa problemen som uppstod – vi byggde en personlig relation, sänkte kundens kostnader och administrativa tid. När vi gör det vi är bäst på, ger det verktygen till våra kunder att ha fullt fokus på utförandet av sina projekt.
Tillgänglighet och expertstöd – för varje steg på vägen
På ConnectIn fokuserar de inte bara på att erbjuda service – de levererar tillgänglighet och expertstöd vid varje steg, från förhandlingar till behovsanpassade lösningar. De är stolta över att vara en pålitlig partner för företag som vill växa och utvecklas.