EM_Erwikcom_03
3-5 min lästid

Erwik Communication – event som överraskar och berör

Alexander Erwik är en del av en exklusiv skara eventmakare som producerar Sveriges största och bästa fester och PR-evenemang. Sedan 9 år driver han sin egen kommunikations- och eventbyrå, Erwik Communication. Men han har varit entreprenör mycket längre än så. Följ med till Stockholm för ett personligt samtal om driv, kreativitet och hur längtan efter att lyckas tack vare hårt arbete kan lägga grunden till framgång.

Vägen till framgång har inte alltid varit spikrak för Alexander Erwik, grundare av event- och PR-byrån Erwik Communication. Men vad gör väl det om man besitter de egenskaper som utmärker en äkta entreprenör? Om det är några ord som kan sammanfatta Alexanders yrkesliv så är det nämligen driv och hunger efter mer


- Jag har alltid varit hungrig och nyfiken på hur man blir bättre som yrkesmänniska, oavsett vilka branscher jag jobbat i. Att utvecklas och alltid göra mitt yttersta är extremt viktigt för mig, berättar han. 


Från Värmland till Stockholm


Men vi tar det från början. Alexander kom till Stockholm från Värmland på 1990-talet för att förverkliga drömmen om att bli skådespelare. Så blev det inte. Istället för på Dramatens stora scen hamnade den unge värmlänningen på Taco Bar. 


Många hade kanske låtit sig nedslås av en sådan vändning, men för Alexander blev det närmast en katalysator. 


- På något vis dras jag till att vara underdog, förklarar han. Jag vet inte varför riktigt, men det är väl något med att man slår ur underläge och både kan överraska och övertyga kritikerna om att de har haft fel.



En blixtsnabb klättring


Det där drivet visade sig vara extremt väl lämpat för restaurangbranschen. Han blev snabbt chef på restaurangen där han jobbade. Sedan fick han ta över ledarskapet på en restaurang till. Inom bara något år blev han erbjuden att öppna sin egen restaurang. En karriär som restauratör såg ut att ligga öppen för honom. Men Alexander ville något annat. Drömmen om ett kreativt yrke lockade. 


På jakt efter ett kreativt utlopp


Valet visade sig därför vara enkelt. Istället för att fortsätta på den inslagna vägen mot en karriär som restaurangentreprenör började Alexander leta efter sätt att få utlopp för sin kreativitet. Redan som ung hade han upptäckt sin talang för att skriva. Kanske var det vägen framåt?


- 2003 fick jag börja skriva gratis för en vimmelsajt och det ångrar jag verkligen inte. Det blev min väg in i mediebranschen, berättar han. 


Han headhuntades först till kändissajten Star Lounge, sedan till TV3.se. 2007 ringde telefonen igen. Alexander handplockades till den då nystartade mingelsidan Stockholm Finest.


En utskrattad underdog som blev störst 


Han kom till en verksamhet som resten av branschen såg ned på. “De större aktörerna skrattade åt oss och trodde inte att vi skulle komma någonstans”, berättar Alexander. Men inget kunde ha varit mer fel. Underdogen i honom sporrades av skratten.


Under hans nio år på Finest gick man från 25 000 unika besökare i veckan till en miljon. Alexander själv gick från att skriva krönikor till att bli chefredaktör och delägare. “Ju mer folk skrattade åt oss, desto mer driven blev jag,” förklarar han. “Och det väckte min kreativitet. Vi skulle bli störst – och vi blev störst!” 


“Jag borde ha haft säkerhetsbälte!”


2015 bestämde sig Alexander för att satsa fullt ut på den egna kreativiteten. Erwik Communication föddes och när han nu ser tillbaka på de nio första åren är en sak säker. 


- Jag önskar att jag hade haft säkerhetsbältet på mig, så mycket kan jag säga, skrattar han. Det har varit en skumpig, men väldigt lärorik resa.



Från privata fester till stora event


Byrån jobbar med allt från privata tillställningar som exempelvis födelsedagsfester och firmafester till stora PR-event och lanseringar inom skönhet, mode, hälsa, träning och medicin. Man kan också vända sig till Erwik Communication för att få hjälp med varumärkesbyggande, kampanjer, strategisk rådgivning och att hitta samarbeten med rätt influencers. 


- Det vi förstår bäst är produkter och verksamheter som är riktade mot människor runt trettio och uppåt, berättar Alexander. 


Event utanför boxen


Fortfarande är det kreativiteten som driver honom, en egenskap han inte minst tillskriver underdogen i honom. “Jag har alltid varit minst i alla branscher jag klivit in i”, förklarar han. “Det har tvingat mig att tänka utanför boxen, och det är precis så jag arbetar fortfarande.”


Målet med allt vi gör är att gästerna ska bli förvånade – ‘jaha, kan man lägga fram det så här!’ Jag tänker likadant när jag skapar gästlistor. Då vill jag föra samman människor som inte känner varandra, men där ett magiskt möte skulle kunna ske som inte hade hänt om det inte vore för eventet vi skapat.

2024-07-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies