Jenny och Tom är ett naturligt kreativt par vars resa har tagit dem från YouTube-pionjärer till framgångsrika skapare av familjeunderhållning. De har på kort tid blivit en viktig del av många barns liv, med en publik på åldrarna mellan 6 och 11 år. Men hur började allt egentligen ? Toms YouTube-resa började 2007. YouTube blev snabbt en plattform för honom att dela sina kreationer, trots att det initialt inte lockade många tittare.
- Redan innan YouTube hade jag börjat göra content i form av videor inom intresset fotboll, men det var inte så många människor som tittade på dem förutom jag och min mamma, säger Tom. Det var kul ändå, men jag ville ha en större publik med mig.
Jenny, med sitt brinnande intresse för Japan, drömde om att flytta dit för att plugga. De båda träffades 2009 och insåg tidigt i förhållandet att de delade en gemensam och stark vilja: att skapa något, få leva ut kreativt varje dag och kanske till och med kunna leva på det. De flyttade till Japan och studerade japanska, och under sitt första år lyckades de bygga upp en YouTube-kanal med över 70 000 följare. Jenny reflekterar över deras tid i Japan och dess inflytande på deras arbete.
- Det finns restauranger i Japan som är så galet nischade och det finns så mycket mer lekfullhet i Japan. Och det är någonting som vi verkligen har tagit med oss som inspiration i våra kanaler, säger hon.
Men sen kom ju ett problem: de skulle ju flytta hem igen. Vad skulle deras kanal handla om då? Deras unika grej som fick dem att sticka ut försvann ju direkt i och med att de flyttade hem till Sverige? Denna tankeställare ledde dem till slut in i gamingens värld. De älskade båda att spela och insåg att gejming var en genre där deras geografiska placering inte spelade någon större roll. De började smått att producera innehåll som riktade sig mot en lite yngre publik och beslutade sig för att helt rikta in sig på familjeunderhållning.
- Om man gejmar spelar det ju ingen roll om man sitter i Japan eller i Sverige, säger Tom.
- Vi har alltid varit gamers, säger Jenny. Och för att fortsätta växa så behövde vi rikta in oss på familjeunderhållning och skapa ett unikt innehåll som inte begränsades av vår geografiska plats.
De fokuserade på att bygga karaktärer och en egen värld inom spel som "Roblox" och "Minecraft".
- Vi ville inte bara vara två personer som spelar spel. Vi ville bygga något som var större, något som engagerar och inspirerar barn, förklarar Tom.
Detta ledde till skapandet av Yumi & Tomu, en värld där de kunde utforska och skapa äventyr som engagerar deras unga publik. Tom och Jenny har byggt upp sina karaktärer och varumärken genom att vara kreativa och innovativa. De har anpassat sitt innehåll för att hålla det relevant och engagerande för sin publik. De har till och med nu utvecklat ett eget motion capture-system för att kunna styra sina avatarer i realtid.
- Det är som att öppna en portal mellan vår värld och karaktärernas värld, förklarar Tom.
Förutom sitt arbete med gejming och att skapa content till YouTube, njuter de av livet genom spännande resor, matlagning och att titta på anime tillsammans. Men livet som kreatörer har inte och är inte alltid en enkel resa. Att jobba hemifrån och balansera arbete med privatlivet är fortfarande en utmaning.
- Det är lätt att tro att det är enkelt, för det enda man ser är bara det man har publicerat. Man ser inte det enorma jobbet bakom kulisserna. Det är viktigt att ha en balans och njuta av livet utanför jobbet, säger Jenny.
- Man måste vara beredd på att jobba väldigt hårt och ofta göra uppoffringar. Men passionen för det vi gör driver oss alltid framåt, vi är tacksamma, säger Tom.
Trots utmaningarna har de båda vuxit både professionellt och personligt. De har även lärt sig vikten av att ta små steg och inte vara rädda för att prova nya saker.
- Det är härligt att känna att man har allt det här och vi är så taggade på vad som kommer hända i framtiden, säger Jenny.
Jenny och Tom är inte bara ett exempel på framgångsrika content creators, utan även på hur vilja, drivkraft och hårt arbete kan förvandla en dröm till en numera verklig vardag. För oss på Enterprise så är hela deras resa och personligheter en stor inspiration för alla oss som drömmer om att göra ett avtryck i den digitala världen.