252032 Grekiska Grill & Bar_01

Hos Grekiska Grill & Bar har det varit sommar i 30 år!

Svensk sommar är kort, när höstkylan kommer plockas utegrillarna motvilligt undan. Men på Grekiska Grill & Bar finns inget dåligt väder, här kan man njuta av nygrillat varje dag. Detta är historien om hur ett litet gatukök vuxit till landets största grekiska restaurangkedja – med omtanke som extra krydda.

- Så fort tiden gått, säger Zeki Yalcin, VD för Grekiska Grill & Bar som firar 30-årsjubileum.

 

Mycket har hänt sedan han och hans bror Musa Yalcin tog över ett gatukök i Södertälje 1995. Både Zeki, som var student, och Musa, som jobbade på Volvo, hade fått samma tanke när de besökt det enkla, grekiska matstället: Det här kan göras bättre!

 

"Vi diskuterade idén med vår bror Nezir som var i restaurangbranschen och beskrev att det fanns en grillkiosk där som kanske kunde användas på annat sätt. Men han skakade på huvudet och sade att man grillar inte inomhus, vi skulle bränna ner kåken, minns Zeki med ett skratt." Men när tillfället dök upp att köpa gatuköket slog Zeki och Musa ändå till och omvandlade det till en grekisk kolgrillsbar. Starten blev dock trög, Zeki kommer ihåg när han sålt tre gyrosrullar och hade femtiosju kronor i dagskassan… 

 

"För mig som student var det inte så jobbigt, men Musa hade sagt upp sig från en fast anställning med två små barn hemma", säger Zeki. De fortsatte att försöka sälja in affärsidén till Nezir, och förklarade att de ville servera sommarens grilldelikatesser året om, även när det är som kallast och mörkast i Sverige. Till slut tröttnade han på sina bröders tjat och blev delaktig.

 

Första steget blev att stänga tillfälligt, göra sig av med plastmöbler och papptallrikar och skapa en restaurangmiljö. Ryktet spreds och när portarna slogs upp ringlade en kö utanför. "Det blev en chock. Vi kunde göra tre sittningar med 120 luncher", berättar Zeki.

 

Efter succén rullade verksamheten på. Ytterligare en restaurang öppnades i Södertälje, samtidigt började allt fler höra av sig och ville veta mer om det framgångsrika konceptet. Många fick jobba hos bröderna ett tag, för att sedan gå vidare och starta eget. "Även om konkurrensen ökade var det bra att det öppnades liknande ställen. Produkten var ny och det hade kostat mer att var ensamma och skapa ett intresse, anser Daoud Kass Yosef, projektledare och franchiseansvarig."

 


Föregångare som bryr sig

 

Det stora intresset för konceptet ledde till en ny idé, att starta en kedja. Istället för att de som blivit upplärda öppnade egna restauranger fick de sätta upp en skylt med ”Grekiska Grill & Bar” och betala en franchiseavgift. I dagsläget finns 34 franchisetagare utspridda över landet, och fler är på gång.

 

En viktig ingrediens för att ha blivit den största kedjan inom sin nisch är omtanke om kunderna. Både när det gäller kvaliteten på maten och trivsel. "Vi vill ge våra gäster samma upplevelse som vi själva vill ha när vi äter ute, förklarar Zeki. Vilket ofta har inneburit att vi blivit föregångare."

 

Några exempel är att man införde rökförbud och allergideklaration samt tog fram en saltfri grillkrydda – långt innan lagstiftning och livsmedelsrekommendationer hann ikapp. Företaget har även tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2021 och fått S:t Julian-priset av Stockholmsstad för att ha tillgänglighetsanpassade lokaler för gäster med funktionsvariationer.

 


"Det handlar om att ta sitt bransch- och samhällsansvar, säger Zeki som haft en parallell akademisk karriär som forskare i historia. Julen 2023 delade vi ut 5000 gratis portioner mat till behövande på 24 orter. Vårt viktigaste mjuka värde är omtanke, instämmer Daoud. Vi är ett familjeföretag med fötterna på jorden som bryr sig."

 

Den filosofin påverkar också det som läggs på tallriken. Tanken bakom allt som serveras är att använda sunt förnuft och vara mån om vad vi stoppar i oss. Ungefär hälften av restaurangernas produkter produceras internt och det ställs höga krav på externa leverantörer. Ingen mat är processad eller innehåller onödiga tillsatser och smakförstärkare.

 

I framtiden strävar de efter att fortsätta växa, och ha roligt. "Pengar har aldrig varit drivkraft, säger Zeki, utan sötman av att lyckas och bygga något bra."


2025-03-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.