När Rickard efter vissa påtryckningar av sin egen mamma och moster, lydde deras råd och sökte till lärarutbildningen, var magkänslan där och det kändes helt rätt! Efter några år som säljare och butikschef var det dessutom läge för Rickard att sadla om och hitta sin egen passion. Av ren tillfällighet hamnade han direkt på den skola där han själv hade gjort sina grundskoleår och förskola. Lindeborgsskolan i Malmö. Det gav honom en markant fördel då det blev lättare för honom att agera lärare och balansera det mot sina egna minnen, där han satt där själv på skolbänken och skapade intryck och egna världsbilder för framtiden.
Snabbt förstod Rickard att han kunde nå eleverna lättare genom att vara sig själv. Den första klassen där han fick praktisera sitt lärande var enormt kunskapstörstande. Elevernas engagemang blev starten på något nytt för alla! Rickard upptäckte snart fördelar och nackdelar i skolsystemet och hans tankeverksamhet började gå på högvarv, som vanligt. Hans fru, Mimmi, säger att Rickard har alla bokstavskombinationer som finns och är som en popcornmaskin i huvudet. Han har varken det första eller sistnämnda utan istället en gränslöst positiv attityd och levande energi. Ett av de första han reagerade på var att relationen mellan föräldrar, elever och skola knappt existerade. Teamkänslan fanns inte mellan parterna! Detta är något han under många år som fotbollstränare hade kämpat för och sett enorma fördelar med.
Hur skulle Rickard som lärare nå föräldrar, skola och elever i en gemensamhet där alla var mottagliga? Instagramkontot Magister Nordström (@magisternordstrom) föddes och snabbt spreds ryktet bland elever och föräldrar. Skolväsendet hade samtidigt fått utstå en del kritik från massmedia på grund av bland annat dåliga lärarlöner, så detta låg verkligen i tiden för ett innovativt agerande. Rickard kunde plötsligt förmedla sina budskap, känslor och inspirerande inlägg till alla! Att få många följare var inte grundtanken men kontot växte och hade 12 000 trogna anhängare efter bara två år.
Det märks att Rickard älskar fördelarna och möjligheterna med sociala medier. Han vet effekten av det och har också nyckeln för att få eleverna att komma fram i sin utveckling. Detta har också uppmärksammats då han har vunnit och prisats för: Årets lärare i ”Nytänkande” på lärargalan 2017, 2 st ”Årets Inspiration Offentliga Sektorn 2018, samt ”Årets Stora Hjärta” på Heyou 2021.
Dessutom blev han kontaktad av flera olika bokförlag då han var ute och föreläste runtom i valda delar av landet. Efter mycket funderande och olika erbjudanden blev ämnet och handlingen ”Sociala Medier” ... eller snarare: App, app, app! Handbok för dig med barn som älskar sociala medier!
Idag är det fortfarande en generationslucka mellan föräldrar och barns hantering av dessa medier. För barn och ungdomar är det en ryggmärgsinpräntad livsstil som är självklar i vardagens framfart. För föräldrar är det oftast okunskap och rädslan för tappande av kontroll.
– Du kan inte förändra barn idag gentemot sociala medier. Då är det bättre att försöka förstå dem istället och sätta skärmtid om det går överstyr. Oftast handlar det bara om att de kommunicerar med sina kompisar, säger Rickard.
”Gör så gott du kan efter dina egna förutsättningar. Då går du framåt i din utveckling!”
Skalar man bort fasaden hos oss människor återstår bara kärlek, viljan till liv och samhörighet. Sätter man det sedan i perspektiv gentemot sitt eget och andras liv är det lättare att se lösningar som är bäst för alla inblandade parter. Skolans grundläggande begrepp är att utbilda och förbereda eleverna för vuxenlivet och dess utmaningar. Med det som utgångsläge återstår uppgiften att på effektivaste sätt forma och slipa eleven till den bästa möjliga exklusiva diamant det går att få, för varje enskild individ/elev. Det sätter skolan indirekt möjligheten att skapa nästa generation av tillbakaeffekt. Det vill säga det framtida samhällets utgångsläge för oss människor. Ser man det så är det en mycket stor och viktig uppgift skolan tvingas axla med sina begränsade resurser. Framförallt hänger stor del på lärarna som skall lära ut, motivera och vägleda eleverna till att bli bra vuxna människor inpräntade med ett starkt sunt förnuft och gedigen kunskap.
För Rickard blev det kärleken till sitt yrke och relationen till varje elev som blev drivkraften. Det är just det som är nyckeln! Relationen till människor, och i detta fall, relationen till sina elever. Han vill lära känna eleverna och bygga upp ett förtroende. Alla behöver bli sedda och uppmärksammade för att kunna utvecklas som människor. Det gäller både vuxna och barn samt lärare och elever. Ständigt jobbar Rickard med att stärka bandet med sina elever och även fördjupa teamkänslan. Finns det en gedigen teamkänsla i klassen, finns det också en förståelse att beakta varje elevs olika styrkor och svagheter. Du vill knappast såra någon i ditt eget team. Det handlar om att förstå och respektera ditt och andras ageranden i olika sociala sammanhang. Det här är ett ämne som blir mer och mer viktigt, EQ -emotionell intelligens. Idag finns det redan på många scheman men det behövs praktiseras mycket mer, helst dagligen.
Problem som har besudlat och överskuggat genom generationer i skolvärlden såsom mobbning kan onekligen minska drastiskt och säkerligen nästan försvinna helt med hjälp av ”teamkänslan” och daglig hantering av EQ.
Rickard har idéer och visioner. Han har viljan och modet att visa hur man agerar mot barnen. Säkerligen retar han upp en del med sin positiva attityd och riktade förslag till förbättring i skolan. Förbättring innebär förändring och det ligger inte i linje med alla. Dessutom vill han ta bort läxorna då det idag är så otroligt varierande hemmasituationer för barnen. Alla har inte möjligheten till koncentration, tiden eller hjälpen för att kunna genomföra sina hemuppgifter. Skolan skall inte handla om läxor och slaviskt lärande utan om att kunna axla vuxenlivet med värderad kunskap och emotionell styrka.
Oavsett vad man har för syn på livet är det en ”ren och ärlig viljestyrka” som Rickard Nordström som behövs för att förbättra skolan och anpassa den för nutidens förväntningar.
Tveklöst handlar det om Rickards grundläggande vilja att motivera och inspirera som är orsaken till hans agerande idag. Och han har tränat på det tillsammans med sina elever både i och utanför skolan. Tränar du blir du bättre på det! Det gäller vad som helst! Tränar du och har viljan, tålamodet och uthålligheten blir du garanterat bättre på det.
Jag tänker tillbaka på min egen skolperiod och minns den med blandade känslor. Den första tanken är alltid min mattelärare. Mannen med lockigt hår, runda glasögon, annorlunda humor och positivt tänkande. Per Lekholm var min ”Magister Nordström” som fick mig att gå igenom skoltiden med ett leende trots mobbning och allmänna motgångar. Per såg mig och gav mig det lilla extra i min motivering att kämpa vidare och göra mitt bästa även i vuxenlivet. När jag tittar på Rickard ser jag en optimerad och slipad version av honom. En version anpassad för de sociala mediernas intrång och nya horisonter.
Rickard är den friska fläkten som gör att eleverna förhoppningsvis minns skoltiden som något bra och roligt. Rickard är den nutida läraren som binder samman elever, lärare och skola på ett nytt positivt sätt. Rickard är vår egen Magister Nordström som motiverar oss vidare in i framtiden med kärlek, kunskap och glädje ...BAAM!!!
Text & foto: Martin van Destru