Niclas Christensens intresse för ledarskap startade redan i ungdomsåren då han fick rollen som lagkapten i fotbollslaget. Han har haft ledarpositioner inom finansbranschen, är utbildad Executive- och Business-coach, samt har ett otal utbildningar i framgångspsykologi och i mental träning. Niclas startade Adductum AB 2001 och är VD för företaget.
– Adductum är ett human management-företag som arbetar med människan. Människan i relation till sig själv, till sina medarbetare och till organisationens affär, säger Niclas. Vi skapar insikt, beteendeförbättring och utveckling för såväl individ som grupp genom coaching, ledningsutveckling och karriärväxling.
Företaget erbjuder coaching för toppchefer, mellanchefer, ledare och företagets övriga nyckelpersoner. Ibland krävs större insatser där hela grupper eller avdelningar behöver genomlysas. Syftet i dessa fall är att undanröja hinder som står i vägen för utveckling och prestation.
– Coachingen startar först efter att vi genom ett uppstartsmöte etablerar en gemensam förståelse för i vilken form vi ska fortsätta att arbeta tillsammans, berättar Niclas. Under efterföljande coachingmöten utreds bland annat klientens personlighetsprofil och ledarskapsprofil. Vi arbetar fram en individuell handlingsplan som inkluderar hemuppgifter, uppföljningar samt återkoppling, och som sträcker sig lång tid efter att programmet avslutats.
Adductum har ramavtal med organisationer och arbetsgivare men anlitas även direkt av chefer. Ett krav som Adductum ställer är att kunna arbeta långsiktigt med sina klienter och Niclas förklarar att det inte är kompetenser som förbättras, utan beteende – och det tar tid. Ofta är det så att en person inte har en aning om hur hans/hennes beteende påverkar de människorna som är viktiga för dem.
– En persons inre kompass fungerar inte alltid fullt ut – man förstår inte hur det egna beteendet påverkar relationen till medarbetarna. De problem jag arbetar med är beteendemässigt dåliga vanor, eller tics, som vi upprepar tiotals gånger om dagen på arbetsplatsen. Dessa kan ”botas” genom att jag visar vilka dåliga konsekvenser som följer eller att jag hjälper personen visualisera vad som kan uppnås genom ett förändrat beteende.
Enligt Niclas är detta ett återkommande inslag i coachingarbetet. Chefen/ledaren har ett beteende på jobbet som medarbetarna/omgivningen uppfattar som irriterande och där chefen/ledaren inte inser att beteendet kan sätta käppar i hjulet för både företagets framgång likväl som den personliga karriären. Värre är att dessa chefer/ledare inte ens är medvetna om vilka konsekvenser deras beteende har och inte heller har förmågan att förändra det.
– Som chef/ledare kan du behöva förstå att det som gav dig din position idag kanske inte är de kvaliteter som kommer att ta dig till nästa nivå, säger Niclas.
En bra coach ställer de rätta frågorna och ger klienten insikt om sitt eget beteende. Genom detta skapas nya förutsättningar för fortsatt utveckling och förbättrad prestation. Adductums coacher hjälper till att identifiera dessa beteendeproblem, hittar strategier och gör handlingsplaner som garanterat ger resultat.
– Jag älskar att se människor utvecklas; att se dem ta sig vidare, spränga barriärer och använda sin fulla potential, säger Niclas. Ofta fastnar vi på platåer, tappar fokus och behöver hjälp för att ta oss vidare.
Adductum är välrenommerade i branschen och har gedigen erfarenhet och kompetens med många framgångsrika coaching-uppdrag; EVRY, Länsförsäkringar, Trafikverket, Swedbank, Deloitte, Finansinspektionen, Nordea, SAS och Catella, bland många andra.
– Vår vision är att bli Skandinaviens främsta managementföretag inom coaching och ledarutveckling, utan att för den delen aspirera på att bli störst, säger Niclas.
Vi ber honom runda av samtalet med att beskriva en bra chef/ledare. Han svarar:
– Som chef/ledare behöver du hålla fokus på affären och få alla i hela bolaget att känna en stark delaktighet. Du måste fånga upp medarbetarna genom att se utvecklingspotentialen hos respektive individ, kommunicera tydligt, återkoppla, fokusera på det positiva och motivera – så hjälper du och lyfter dina medarbetare.