Det är ofrånkomligt att tänka att Isabella Löwengrip för alltid kommer att förknippas med ”Blondinbella”, likväl som Barbro Svensson i folkets hjärta var den eviga ”Lill-Babs”.
2005 startar Isabella, då 14 år gammal, bloggen Blondinbella.se. Fem år senare är bloggen Sveriges tredje största blogg skriven av en privatperson och Isabella utses till Årets Affärsnätverkare av Business Network International. Ytterligare fem år senare har bloggen över en miljon unika besöker i veckan. Bloggen är nu störst i Norden.
Isabella Löwengrip, 28 år är uppvuxen i Järfälla. Hon är bloggare, entreprenör, författare och föreläsare. Utmärkelserna har haglat över Isabella och den 7 mars 2018 utser Veckans Affärer henne till den svenska Näringslivets mäktigaste kvinna. I samband med utmärkelsen sade Isabella:
– Tidigare har makt nästan setts på som lite fult. Men att jag började som fjortonåring med noll makt och under de senaste tolv åren har byggt upp en plattform där jag kan vara med att påverka gör mig otroligt stolt. Framför allt att jag använder mina kanaler för att förmedla någonting som jag tycker är vettigt. För mig handlar det om att varje vecka inspirera 1,5 miljoner kvinnor att ta för sig mer, att våga starta bolag och samtidigt inte behöva välja bort familjelivet, om du inte vill det. Jag försöker göra skillnad varje dag. Jag har gjort en ganska klassisk klassresa, från ett trist höghusområde och uppvuxen i en dysfunktionell familj. Jag flyttade hemifrån när jag var fjorton år och hoppade av skolan för att jag var mobbad. Människor behöver få se och höra att personer som jag kan ta sig därifrån och skapa någonting helt annat.
Hon grundade sitt första företag 2007, Blondinbella AB. Därefter har hon varit chefredaktör för Egoboost Magazine, valts in som styrelseordförande i ett börsnoterat företag och haft ett eget tv-program i TV400, Blondinbellas tv-dagbok. Isabella har dansat i Let´s Dance och jagat nycklar i Fångarna på Fortet. Hon är mamma till två barn som hon har med ex-maken Odd Spångberg.
Idag har Isabella fyra aktuella bolag som hon grundat tillsammans med Pingis Hadenius: Löwengrip, ett premiumvarumärke med effektiv, och samtidigt skonsam, hud- och hårvård. Nordic Tech House, ett investmentbolag som hjälper sina portföljbolag med bland annat marknadsföring, teknisk utveckling och kapital. Flattered, som säljer skor online och i fysiska butiker. Economista, ett företag som erbjuder föreläsningar och publicerar böcker samt producerar podcasts om privatekonomi. Isabella själv driver Löwengrip Invest, ett företag som bland annat investerar i e-handel och internettjänster, men också ett mediahus som sköter hennes varumärke och sociala medier. Isabella och Pingis har dessutom investerat i bolag som Stylein, Guldkula Champagne, Brand Bassador och Qurant.
Under hösten har Isabella startat ett samarbete med Bonnier Magazines & Brands genom att flytta över sin blogg till deras plattform. Ett samarbete Isabella ser som gynnsamt inför framtiden.
– Det känns bra att få hjälp med den tekniska delen av min blogg. Jag har under det senaste halvåret arbetat med att driva försäljningen av utrymme i mina sociala medie-kanaler på egen hand via Löwengrip Invest. Nu kan vi fokusera på det kreativa istället för att lägga energi på den tekniska delen, säger Isabella.
Utmärkande för Isabella är den enormt nära kontakt hon har med sina följare via bloggen, instagram, instastory och pinterest. Följarna är direkt delaktiga vad gäller produktutvecklingen av Löwengrips produkter.
– Jag har konstant dialog med mina följare och nu när vi har bytt varumärke togs beslutet i dialog med följarna som röstade fram namnet ”Löwengrip” för våra produkter, säger Isabella.
Isabella och Pingis Hadenius har drivit skönhetsmärket i sex år. Den tid det tagit att bli ett av Nordens ledande varumärken inom skönhet. Visionen är ett varumärke som förknippas med värden som öppenhet, hållbarhet, innovation, digitalisering och enastående kvalitet.
Det är inte bara namnet som har uppdaterats utan även produkterna och dess innehåll.
– Jag behöver högkvalitativa skönhetsprodukter som är skonsamma men effektiva. Jag förväntar mig att de produkter jag använder ska leva upp till sina krav och ge de resultat som produkten lovar. Hållbarhet är en oerhört viktig aspekt idag. Vi producerar samtliga våra produkter i Sverige hos tillverkare som delar vårt synsätt vad gäller miljö och kvalitet.
Det nya varumärket Löwengrip erbjuder högkvalitativa hår- och hudprodukter som passar även för den mest känsliga huden och hårbotten. Produkter som är framtagna med ledande kemister utifrån skräddarsydda recept som tagits fram tillsammans med användare som befinner sig i de sociala media-kanaler som företaget kommunicerar via.
– Det är direkt feedback från våra följare och användare, säger Pingis. Vi frågar våra följare vad de har för behov, vilka hud- och hårproblem som de önskar att vi kan hjälpa till att lösa.
Genom den här dialogen har vi underlag till att kontinuerligt optimera innehållet i våra produkter. Vi har nu ökat halten av aktiva ingredienser och förbättrat kvaliteten på basingredienserna. Effekten du får av att använda våra produkter kommer från helheten.
Många skönhetsföretag kontaktar fabriker som tillverkar skönhetsprodukter för att köpa de produkter som redan är tillgängliga men att man sätter dit sig egen etikett.
– Så jobbar inte vi, förklarar Pingis. Vi producerar våra egna produkter. Tillsammans med vår produktutvecklare Hannah Molin och Sveriges ledande kemister tar vi fram och testar samtliga produkter. Vi väljer noggrant ut såväl basingredienserna, som de aktiva extrakten. Det är vad som gör en effektiv och skonsam premiumprodukt.
Isabella har själv känslig hy och är drabbad av allergier, vilket gör att hon alltid testar produkterna för att se deras verkningsgrad – varje produkt ska vara effektiv, men också skonsam mot känslig hud och hårbotten. Löwengrip tar fram innovativa formuleringar produkterna tillverkas först när de känner att de är helt nöjda och produkten känns perfekt. Varje ingrediens, likväl som förpackningen är noga utvald för att garantera en optimal slutprodukt.
– Det är fantastiskt roligt att jobba med innovation. Att få göra något annorlunda som inte finns på marknaden. Vi har till exempel tagit fram en produkt i form av brun utan sol-droppar. Det är droppar som inte doftar någonting och som du kan blanda i den egen hudkräm för att ge den brun utan sol-effekt, säger Isabella.
All tillverkning sker i Sverige för att borga för kvalitet, snabba ledtider och att Löwengrip vill bidra med jobb på den svenska arbetsmarknaden som har goda arbetsvillkor.
– Det vi skapar, ska också skapa andra bra värden. Vi har oerhört höga miljökrav vad gäller hållbar produktion och vi vill arbeta med transparens. Vi kan stå för våra produkter och tillverkningsprocessen samt att det finns en trygghet även för konsument att köpa produkter som är kvalitetssäkrade och producerade i Sverige.
Isabella och Pingis poängterar hur häftigt det är att kunna bygga upp ett premium-varumärke inom hår-, hud- och kroppsvård som skapar efterfrågan utomlands trots den hårda konkurrens som råder i branschen. Tyskland, USA och Australien är starka exportmarknader som visar stort intresse för Löwengrips produkter.
– Vi driver företaget som ett team. Det är friktionsfritt inom bolaget. Vi har inga kontrollfreaks. Isabella är fantastisk på att lämna över ansvar och har via företaget byggt upp framför allt många unga kvinnliga medarbetare. Att jobba här är lite som att dribbla en boll som konstant passas framåt, säger Pingis. Under våra mest utmanande och verksamma år fick Isabella två barn. Vi vill uppmuntra till kvinnligt entreprenörskap.
Grundarna till Löwengrip är starka kvinnliga förebilder som visar att allt är möjligt med rätt supportnätverk och rätt inställning. De menar unisont att ”Du kan ha allt – familj, en drömkarriär och en balanserad glänsande hud”.
Text: Elisbeth Tollemark
Foto: Löwengrip Beauty AB