175061 BS1

De hjälper bolag att skapa vinnande produktportföljer

På de konkurrensutsatta, dynamiska och komplexa marknader som dagens teknikföretag verkar på räcker det inte att utveckla produkter stegvis. Brick Strategy föddes ur tanken att det i dag behövs ett holistiskt och strukturerat angreppssätt för att möta dagens utmaningar och skapa vinnande produktportföljer.

Samtidigt som det krävs en struktur och en långsiktighet för att optimera en produktportfölj så måste man vara praktisk menar Daniel Strandhammar, en av grundarna till bolaget. Brick Strategy baserar sina metoder på vad som fungerar i praktiken. Vår approach kommer från industrin och är för industrin, säger Daniel och tillägger att Brick Strategies konsulter har en kombination av linjechefserfarenhet och konsulterfarenhet från exempelvis Scania och ledande industriföretag. Därmed är de experter på att hitta lösningar som faktiskt går att implementera. 


175061 BS2


Så vad är då en vinnande produktportfölj och hur ser vägen dit ut? 

Björn Eriksson som också var med och grundade Brick Strategy, förklarar:


– För oss handlar det mycket om att hjälpa kunden att bygga en produktportfölj med rätt prestanda, flexibilitet och kostnadseffektivitet och sok samtidigt är lätt att kommersialisera.


Kunderna återfinns inom många olika branscher - från fordonsindustri och industriprodukter till vindkraftverk och betalningslösningar. Metoderna för att nå resultat behöver anpassas för olika branscher, men grundprinciperna är desamma menar Björn. 


175061 BS3


– Vi använder ofta strategisk produktplanering och modularisering i vårt arbete, men det är också många andra delar som är viktiga för att få hela värdekedjan att fungera. Ofta finns det fler likheter än skillnader mellan de utmaningar som företag har, även om produkterna i sig är olika. 


Behovet av att ta ett helhetsgrepp på produktportföljen för att bli konkurrenskraftig i industrin kommer bara att öka spår Björn och Daniel. För närvarande består Brick Strategy av fyra konsulter. De ser dock utrymme för tillväxt inom kort, då med fler pragmatiska konsulter med ett holistiskt perspektiv.


2017-10-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies