Allting började 1991 då Conny Svensson arbetade som programmerare vid det lilla företaget, Håkans Datatjänst i Olofström.
– Jag fick i uppdrag att konstruera ett system för kalkyler åt företaget Jitech, berättar Conny. Samarbetet fungerade så bra att Conny tillsammans med Jitechs VD Roland Johnsson så småningom köpte Håkans Datatjänst tillsammans. Det nya företaget fick namnet JBS – Johnsson Business Systems AB.
I dag erbjuder man stabila och kundanpassade affärssystem för företag inom både tillverknings-, handels- och tjänstesektorn. Man arbetar alltid i nära samverkan med kunden vilket är en förutsättning för att lyckas med ambitionen om ett helt skräddarsytt och verksamhetsanpassat system.
– Det är ju inte så att kunden ska anpassa sin verksamhet efter vårt system, säger Conny. En självklarhet kan tyckas, men så är tyvärr inte alltid fallet i branschen.
– Det vore ju helt galet om de system vi levererade skulle begränsa våra kunders verksamhet, säger Conny med eftertryck.
Han tillägger att ett väl anpassat affärssystem ska ge konkurrensfördelar och bidra till att företagets omsättning ökar.
– För att veta vilka behov vår kund har måste vi skaffa oss insikt i deras verksamhet, säger Conny.
JBS utmärks av flexibilitet och anpassningsförmåga. Man uppdaterar regelbundet baserat på nytillkomna behov och man utvärderar kontinuerligt hur lösningarna uppfyller verksamhetens krav och behov.
– JBS är konstruerat så att man fort och utan problem kan göra förändringar i det, säger Conny. På en snabbt skiftande marknad är denna egenskap naturligtvis något som ger konkurrensfördelar. Tid är som bekant pengar och att ett företag snabbt kan ändra inriktning kan vara hel avgörande för dess framtid.
Utöver kompletta lösningar erbjuder JBS även kompletterande kvalitetssystem för registrering och sortering av kunder, ordrar och artiklar. Dessa funktioner kan enkelt kopplas ihop med kundernas existerande affärssystem.
En förutsättning för att JBS ska kunna erbjuda dessa helt verksamhetsanpassade system är ett öppet och inkännande sinnelag.
– Vi måste ha en förmåga att snabbt sätta oss in i kundens verklighet och lika snabbt urskilja vad det är kunden behöver och dessutom på ett pedagogiskt sätt kunna förklara detta, säger Conny.