Intresset för att bygga om sina bilar har blivit allt större och Fredrik Mahlin, VD på Mahlin Advanced Mechanics AB, ser en ny trend där många kunder önskar bygga om och bygga nya bilar.
Hans eget intresse började egentligen redan när han endast var 2 år fyllda.
– Intresset att bygga lego som barn och då framförallt när tekniklego kom. För min del gick det sedan över till att bygga A-traktorer när jag var i tonåren, säger Fredrik Mahlin.
Utanför verkstaden i Fågelbo i Uppsala står en omgjord gammal brandbil uppställd som han införskaffade sig när han var 18 år gammal. Brandbilen var hans första fyrhjulsdrivna fordon. Sedan dess har det skett mycket. Idag driver multientreprenören Fredrik Mahlin två bolag där han erbjuder det mesta inom offroad motorsport.
– I botten är jag maskiningenjör och har arbetat med medecintekninsk produkt och produktionsutveckling i närmare 20 år. Jag gör även rena konsultjobb som maskinkonstruktör. Företaget som jag jobbade åt lade ner sin verksamhet i Sverige och då såg jag chansen att starta eget.
Men ganska snart kom den medicintekniska branschen ifatt honom igen och idag arbetar han till viss del även som konsult. I företaget finns även webbshop som består av ett stort lager med bildelar till fyrhjulsdrivna fordon där han säljer specialdelar till kunder från hela norden, Dessutom läggs mycket tid på sitt stora intresse för motorsport.
– Det blir ju ganska naturligt eftersom jag varit med och tävlat i biltrail och är ansvarig för att arrangera de svenska Formulaoffroadtävlingarna. Den typ av bilar jag arbetar med mest är ju tävlingsbilar. Där har jag min grogrund och har gjort mig ett namn.
Men det mest skrytsamma i CV:t är samarbetet med Discovery Channel och programserien Engine Addict där motorsportikonen Jimmy de Ville reser världen över och trimmar motorer.
– Det var ett racingteam från Stockholm som fått förfrågan om att bygga en motor och jag fick frågan om jag ville hjälpa till och då hade jag ett villkor och det var att få bygga en ny bil.
Dock var tv-kanalen inte riktigt med på noterna då de bara hade budget för motordelen. Men med hjälp av två handplockade killar i teamet så presenterades ett halvbyggt chassi till en Formula Offroadbil på mindre än en månad. Man kan säga att kanalen blev lite imponerade.
Under de kommande veckorna la Fredrik Mahlin ned 800 timmar och en stor summa ur egen ficka. Men det skulle visa sig vara värt allt slit. Discovery Channel hade nappat på idén och de älskade projektet.
– Även om vi jobbade i verkstaden mellan 08:00 på morgonen till 02:00 på natten varje dag i totalt 7 veckor så hade vi otroligt kul.
För verksamheten var samarbetet oerhört gynnsamt.
– Det var ett startskott utan dess like. Att få exponeras på en sådan stor plattform inför så många tittare blev en ovärderlig marknadsföring för oss att få visa upp oss.
Förutom företagets egna produkter är de även återförsäljare av Advance Adapters utbud samt deras Atlas Växellådor, SCS fördelningsväxellådor, Profender Suspention och fler andra.
Fredrik Mahlins tips för den som är intresserad av motorsport är att vara eftertänksam.
– Om man ska bygga en bil så tänk igenom allting från början, prata med många och försök att vara lyhörd. Håll samtidigt inställningen att alla inte tycker som du. I mitten där någonstans, mellan vad du själv tänker och vad andra tänker, där ligger verkligheten.
Utan dessa budord hade Advanced Mechanics AB inte nått den framgång de har idag.
– Men samtidigt måste man också våga, att tro på sig själv och testa nya grejer för det resulterar exempelvis i patent och så vidare.
För att skapa någonting krävs det att man tänker utanför boxen, menar Fredrik Mahlin som vid flera tillfällen i karriären nått framgång med just sitt mod.
– Mitt största steg som entreprenör var att delta i programmet. Även om jag la ned sjukt mycket tid så var det väl investerad tid.