– Vi levererar en tjänst till både våra kunder och leverantörer, som är konsulterna, säger Pia Ganeva, grundare av företaget. Det är win-win för alla parter. Kunderna anlitar oss för de har ett specifikt behov – vilket kan vara inom en mängd olika roller, men väldigt ofta både smalt och nischat. Vi hjälper till att hitta de bästa kandidaterna/konsulterna som har både kunskap, kompetens och dessutom erfarenhet av just den typen av specifikt uppdrag.
På Nikita arbetar ett flertal av personalen heltid med att överblicka och utvärdera konsultmarknaden för att säkra att snabbt kunna hitta rätt person till rätt plats.
– Vi headhuntar, konkurrensutsätter och intervjuar kandidater, säger Pia. Vi gör hela jobbet. Man kan inte automatisera mänskliga relationer och vi är noga med att lära känna både uppdragsgivare som konsulter. Vi letar efter en person som verkligen passar in i projektet, både vad gäller kompetens, erfarenhet och personlighet.
Pia återkommer ofta till vikten av relationen. Oavsett om den är gentemot kund, leverantör eller anställda. Hennes omsorg om omgivningen och hennes förmåga att se, stötta och lyfta sin egen personal har gett henne ett mycket fint omnämnande inom svenskt näringsliv.
Pia var 2016 finalist till ”Årets VD”. En utmärkelse vars syfte är att synliggöra och belöna svenska vd:ar som står för ett gott ledarskap och en positiv utveckling av svenskt näringsliv. Kriterierna är att pristagaren har kunnat visa personaltillväxt, att personalen getts utrymme att utvecklas och växa samt att pristagaren aktivt tar ansvar för hur det egna företaget påverkar samhället ekonomiskt, miljömässigt samt i ett socialt perspektiv.
– Jag önskar att Nikita ska vara personalägt, att mina medarbetare trivs och vill stanna – vi jobbar i team: sälj och leverans, berättar Pia. Det är så härligt att uppleva känslan av att vi alla vill att det ska gå bra i våra uppdrag – och när vi får in en ”matchning” blir det som ett pärlband av glädje bland alla medarbetare. Vi jobbar alla med samma passion – mot samma mål!