174035 RB1
174035 RB2
174035 RB1
174035 RB2

Traditionell öl – Med en twist

RÅÅ bryggeri skapar ekologisk öl utan tillsatser. Samtliga öl i det spännande sortimentet riktar sig till oss som vill ha något mer än standardiserad ljus lager men som kanske inte uppskattar de allra mest speciella ölsorter.

I Råå utanför Helsingborg hittar du RÅÅ Bryggeri, ett av de snabbast växande producenternapå  den svenska marknaden för hantverksbryggda öl. Arkitekterna bakom konceptet heter Camilla och Nicolai Gyllström. 

Verksamheten har vuxit snabbt och det har sina förklaringar.


– Konsumenterna börjar inse att det finns mer än ljus lager och vi brygger öl som smakar mycket mer utan att för den skull vara udda eller bombastiskt, förklarar Nicolai. 


Ölen från RÅÅ passar både att dricka ensamt och som måltidsdryck.


– Jag har alltid varit intresserad av kombinationen mat och dryck och hur de två kan framhäva och förhöja varandra, tillägger han.


Tillverkningen är ekologisk och inga tillsatser används. Trots detta smakar varje öl i sortimentet helt unikt - fruktighet, beska, bett och karamell. Klassiska smaker som bryggts med kärlek och en lagom dos inspiration från världens främsta ölproducenter.


I dag säljs ölen i samarbete med en mängd grossister och restauranger och produkterna finns även på Systembolaget. 


174035 RB3


IPAn från RÅÅ är något alldeles extra.


– En traditionell IPA har hög beska men vår är fruktig och lättdrucken. Många som provar den första gången säger att det är den bästa IPA de någonsin druckit, säger Nicolai som naturligtvis är mycket stolt över sitt bryggeri. 


Även restaurangägare lovordar bryggeriets produkter och de vittnar om att RÅÅ nått en av sina viktigaste målsättningar. Nämligen att brygga ett öl för alla. 


Nicolai arrangerar regelbundna och mycket välbesökta ölprovningar på bryggeriet. De riktar sig till både företag och allmänhet.


– För mig är det viktigt att man inte bara provdricker våra öl utan att man också lär sig allt om hur de produceras. Jag berättar om hela processen, från maltkorn till tappning, säger Nicolai. 


Ytterligare ett verksamhetsområde är Private Label vilket är en möjlighet för företag att sätta egna etiketter på flaskorna. 


– Det är häftigt att kunna bjuda anställda och kunder på öl med egen etikett, säger han och ler. 


Bryggeriet expanderar även utomlands. Bland annat beroende på samarbetet med det världsberömda bandet The Sounds. 


– Vi har fått förfrågningar från USA och letar just nu efter passande distributörer, avslutar Nicolai.  

2017-06-22
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies