Varje morgon lastas de fem bilarna från Svedens Fisk och Delikatess fulla med säsongens fisk.
– Fisken vi säljer hamnar i fiskebåtarnas frysar så fort den kommit upp ur havet, säger Guven Baysal som tillsammans med kompanjonen Christer Björklund startade företaget för tre år sedan.
Christer som egentligen passerat pensionsåldern fungerar lite som en mentor för Guven.
– Jag har arbetat som entreprenör i hela mitt liv och när Guven ville ha med mig på det här tåget tvekade jag aldrig, säger han.
De levererar över hela stor Stockholm, Mälardalen, Södermanland och Uppland och har på den korta tid som gått sedan start vuxit med flera hundra procent.
Christer och Guven är ense om att företagets genomtänkta värdegrund är avgörande för verksamhetens nästan explosionsartade utveckling. Guven som har en lång erfarenhet av restaurangbranschen vet vad han vill erbjuda.
– Våra ledord är kvalitet, service, renlighet och värde för pengarna.
Man arbetar dessutom med fokus på hållbarhet och lokalt fiske, för att undvika långa transporter. Detta är viktigt av både miljö- och kvalitetsmässiga skäl.
– Våra kunder blir förvånade när de får veta att vår lax är svensk och inte norsk, säger Christer.
Transportkedjan från hav till din dörr är obruten och renlighet är avgörande. När man arbetar med mat måste allting vara rent, snyggt och prydligt, säger Guven och visar en av företagets bilar som både invändigt och utvändigt är så skinande ren att den lika gärna skulle kunna komma direkt från fabrik.
Sortimentet är brett och varierande och man är mån om att utbudet hela tiden utvecklas och överraskar. Det finns alltid minst två produkter som inte kan hittas hos någon annan svensk leverantör, och ett generöst basutbud kombineras med säsongsbetonade varor.
– Fisk och skaldjur som tillagats i rök är till exempel mycket efterfrågade på sommaren och vi ser naturligtvis till att tillfredsställa konsumenternas önskemål, försäkrar Christer.
Beställningar görs via telefon, hemsida eller vid hembesök och leveranser sker med åtta till tolv veckors intervaller. Eftersom de inte vill låsa sina kunder använder de sig inte av abonnemang eller andra sorters bindande avtal. Det är viktigt att kunden har avgörandet vid varje köptillfälle och inte styrs av bindande avtal utan fritt kan välja mellan företagets produkter.
– Ofta är det så att man under en period inte ätit så mycket fisk som man tänkt sig och då kan det kännas stressigt att behöva fylla frysen med ännu mer fisk bara för att man tecknat ett abonnemang, säger Guven.
Tillit är viktigt i relationen till kunderna. Man arbetar för att bygga långsiktiga relationer utan inslag av tvång eller aggressiv säljteknik. Företagets kunder ska alltid känna sig bekväma med att representanter från Svedens kommer och tar upp beställningar. Trots att uttrycket ”kunden har alltid rätt” kanske är en smula slitet så är en sådan inställning för den sakens skull inte mindre central i vår verksamhet, menar Guven.
Leveranser är ytterligare något som undantagslöst sker på kundens villkor.
– Våra kunder ska naturligtvis aldrig behöva vara hemma från arbetet eller andra åtaganden för att ta emot sina beställningar. Det är vi som ska anpassa oss, säger Christer.
För den som tror att det är svårt att tillaga fisk och skaldjur har de en mängd tips att komma med.
– Det är snarare väldigt lätt att lyckas med fisk och vår erfarenhet är att ovana fiskkockar snabbt får ett ökat självförtroende och vill prova mer avancerade rätter, berättar Guven.
Att produkterna är prisvärda är ytterligare ett fokusområde och Christer och Guven är stolta över att kunna erbjuda hög kvalitet till ett av marknadens lägsta priser. Det handlar om respekt för kunden och att kunden ska får valuta för sina pengar. De brinner inte enbart för långsiktighet i förhållande till sina kunder utan arbetar även ur ett hållbart samhällsperspektiv.
– Vår gemensamma miljö, ett hållbart fiske och djurens välfärd är kompromisslösa värderingar i vår verksamhet, avslutar Guven.