Detta har lett till att flera företag har börjat att se över sina befintliga klubb- och lojalitetsmedlemskap. En inspirationskälla har blivit casinobranschen, där spelarna oftast har större kontroll över vilka bonusar de kan använda och hur de är utformade.
Bonusar baserade på spelaren
Spelbolagen har insett att alla spelare inte är intresserade av samma bonusar. Detta är för att alla spelare inte spelar samma spel. Casinooperatörerna har samtidigt valt att erbjuda bonusar till nya spelare. Dessa välkomstbonusar kan se ut på lite olika sätt och är ofta ett paketerbjudande. Det finns nämligen inte bara en typ av casino bonus. En vanlig bonusform är insättningsbonusen, som ger spelaren en bonussumma när hen gör sin första insättning. Den här summan är ofta procentuell och baseras på hur mycket spelaren sätter in. Det innebär att spelaren fortfarande får ta del av en bonus, oavsett hur mycket hen sätter in.
Insättningsbonusen är den vanligaste varianten men det kan även förekomma bonusar till särskilda spel eller betalmetoder. Den som väljer att göra en insättning med en viss betalmetod, såsom Swish eller Skrill, kan få en bonus för det. Det kan erbjudas freespins, vilket är gratis spel på en spelautomat, när det lanseras ett nytt spel. Spelare kan också få freespins till en specifik spelautomat som operatören har uppmärksammat att spelaren tycker om att spela på.
Alla dessa bonusar kommer i sin tur med egna villkor. Det är vanligt att casinobonusar omfattas av omsättningskrav. Det innebär att spelaren måste omsätta, eller spela för, bonusens värde innan den kan tas ut från kontot. Bonusarna är ofta tidsbegränsade och måste nyttjas inom en viss tid.
Lojalitetsprogram kritiseras
I en undersökning som utfördes av analysföretaget Nordic Bench ansågs H&M ha det bästa lojalitetsprogram/bonussystem. Efter dem kom Åhléns och KappAhl samt SAS Eurobonus på delad tredjeplats. Sämst betyg fick Team Sportia och Norwegian Reward. I undersökningen upptäcktes det att det var fler kunder som var missnöjda med programmen än vad det var som var nöjda med dem. Många uppgav att de tyckte att det var svårt att se meningen med poängsamlandet, eftersom det ständigt kördes kampanjer eller gjordes prissänkningar, oavsett medlemskap.
I början av året kritiserades ICA för sitt nya bonussystem. Poängen som samlas in vid varje köp finns numer bara kvar i en månad. Vid månadsskiftet nollställs balansen. Företaget höjde samtidigt poänggränsen för när bonusen betalas ut, men de gick tillbaka till det tidigare gränsvärdet efter en kritikstorm.
Med tanke på kritiken finns det många som tror att kundklubbarna kommer att försvinna. Ett alternativ hade då kunnat bli att följa casinobranschens modell. Bonusarna delas ut baserat på vad kunden vill ha, och de får själva vara med och påverka hur stora, och omfattande, de ska vara.