Frejs startades som en revisionsbyrå och även om revisionen fortfarande är stommen i bolaget har de en lång och bred erfarenhet inom redovisning och ekonomiservice, skatterådgivning, IT-revision och rådgivning. De har ett sextiotal medarbetare och kontor i Göteborg, Smålandsstenar och Stockholm. Bolagets ”frejsanda” lever och präglar företagskulturen och bidrar förmodligen till att Frejs kunder och medarbetare stannar kvar år efter år och nya kunder rekommenderas in.
– När andra, under pandemifria förhållanden, åker på konferens till Prag, åker vi till Mongoliet, Jordanien eller vandrar i snöstorm på Kebnekajse. Vill man vara nära sina kunder, behöver man även vara nära sina medarbetare, säger Johan Frej, auktoriserad revisor och partner på Frejs. Jannike Gellerstam, även hon Auktoriserad revisor och partner, fortsätter:
– Vi har låg personalomsättning men också förvånansvärt låg kundomsättning med kunder som funnits med ända sedan 70-talet. Vi trivs med varandra, är prestigelösa, har öppna dörrar och umgås tillsammans. Vi märker, att eftersom vi tycker det är roligt att vara på jobbet, känner kunderna ett extra värde i att samarbeta med oss.
Frejs är tillräckligt stora för att ha expertkompetens, men tillräckligt små för att vara personliga. En betydelsefull del av Frejs kunder är fåmansföretag runt om i landet, allt från mindre och nya företag till anrika som gått i generation och har mer än tusen anställda. Frejs kvalitetssäkrar företagens verksamhet, ger råd inom redovisning, skatt och juridik samt inom omkringliggande områden såsom avtalsrätt, bolagsrätt och familjerätt.
– Med vissa kunder är vi inne på fjärde generationens ägare, vilket är helt fantastiskt! Våra kunder väljer oss just för att vi inte är för stora. Vi kan erbjuda kontinuitet, närhet i verksamheten, snabb återkoppling i rätt tid och ett stort engagemang. Ett personligt möte med ett genuint intresse och kunskap om den bransch man verkar i, kommer alltid att efterfrågas av företagare. När byråer blir för stora känner sig kunden sällan sedd, det blir dyrare samtidigt som kontinuiteten låg, säger Johan.
Frejs gillar entreprenörer. Flertalet av medarbetarna kommer från entreprenörsfamiljer och vet vilka behov och utmaningar entreprenörer står inför.
– Personlig och proaktiv rådgivning är väldigt viktigt. En del kunder är rädda för att göra fel, andra är mer risktagande och behöver ledas in på rätt spår. Vårt perspektiv är att hjälpa kunderna att göra rätt och föreslå lösningar, inte att hitta fel. Vi tittar på hur verksamheterna ser ut, om ägarsituationen kan optimeras, kostnader och möjligheter. Företagaren vill ha en så bra ekonomisk situation som möjligt, samtidigt som man vill följa lagar och regler, säger Jannike och Johan fortsätter:
– Entreprenörer kan ha mycket energi och behöver ett bollplank som kan stötta verksamheten men också drivkrafterna i bolaget. Det händer att man ringer oss sent en kväll när en ny idé plötsligt infunnit sig och man vill bolla idén omgående. Visst ställer det krav på vår tillgänglighet och att vi hänger med i deras tempo - men det är också det vi gillar!
Som ettåring sprang Johan runt i bolagets korridorer. Gert Frej är något av ett namn i branschen och är fortfarande aktiv som rådgivare i bolaget. Dåtidens julfester firades till en början hemma i vardagsrummet hos Gert. I takt med att bolaget växte flyttades festerna till mer anpassade lokaler, men vikten av gemenskap har aldrig minskat.
– För min far var det viktigt att julfesterna alltid inkluderade hela familjen med partner och barn. Den traditionen är lika viktig nu som då och älskas inte minst av medarbetarnas alla barn som dansar runt granen och äter julgodis. Våra värderingar, traditioner och vår anda lever kvar trots att nästan femtio år har passerat. Då kunderna själva ofta har en familjär verksamhet, känner de definitivt igen sig hos oss, avslutar Johan.