Digitaliseringen har lett till enklare och effektivare arbetsprocesser inom många branscher och företag. När det kommer till en omställning inom företaget gäller det att få en smidig övergång och samtidigt få medarbetarna med på tåget. Björk HR Kompetens hjälper företag att digitalisera HR- processer.
Bakom företaget står interimskonsulten Riitta Fröling som har en lång meritlista och imponerande erfarenhet. Här hjälper hon företag inom många olika branscher, antingen som partner eller i chefsposition. Under de senaste åren har hennes största fokus legat på just digitalisering, där hon hjälper företagen under deras digitaliseringsresa och allt runt omkring som berörs.
– Jag jobbar också mycket med förändringsledning, så att medarbetarna ska förstå vad vi ska förändra och hur. Man kan inte bara att ta in ett IT-system eller HR-system då medarbetarnas arbetssituation också blir annorlunda, säger Riitta.
Riitta jobbar med företag inom alla möjliga branscher och till största del är det då medelstora bolag som finns i Stockholm. När Riita får ett nytt uppdrag försöker hon till en början att lära känna företaget, deras kultur och vilka förändringar som behöver göras.
– Jag lägger upp en plan där jag kan ha täta dialoger med företagsledningen eller uppdragsgivaren. Riitta får många förfrågningar från rekryteringsbyråer som hittat eller hört talas om henne, där hon anlitas av dem som underkonsult för uppdraget.
HR-konsult inom digitalisering
Hennes uppdrag kan vara både på hel- och deltid. Ibland har hon deltidsuppdrag samtidigt som hon jobbar med stöttning inom mindre uppdrag, för de kunder som inte har råd med en konsult på heltid. Just idag har hon ett uppdrag på en bank där hon arbetar med att undersöka hur de kan få manuella processer att bli digitaliserade.
– Jag ger förslag på hur man kan gå tillväga. På många arbetsplatser har man så mycket att göra att man inte hinner tänka på hur man ska förändra och det är då jag kan komma in och avlasta.
När man som kund ska välja vilken HR-konsult man ska anlita, menar Riita att det viktigaste är att först fundera ut vilket område som man behöver hjälp inom.
– Det är också bra att höra sig för inom sitt nätverk där man kan få lite tips.
Riitta som har en lång bakgrund inom löneadministration och HR har också många års erfarenhet av att jobba som chef. Hon får ofta höra av sina kunder att hon har en stor drivkraft samtidigt som hon är ödmjuk och ser människorna i verksamheten. Det märks tydligt att Riita både brinner för att skapa förändring och ha goda kundrelationer.
– Det är verkligen jättekul med ett så varierande arbete. Att få jobba inom olika branscher och lära sig hur olika organisationer fungerar. Det känns också otroligt kul att få efterlämna något hos ett företag, där man varit med och skapat en förändring, avslutar Riitta.