Peter Green som driver Frans Bagare har arbetat i brödbranschen sedan slutet av 1980-talet. Han har bland annat erfarenhet av både hantverks- och industriproduktion av bröd och andra bageriprodukter.
– Jag gick livsmedelsteknisk linje på gymnasiet och av någon anledning, som jag inte kan förklara i dag, fastnade jag för det här med bröd och bakning, säger Peter och ler.
Under det egna varumärket SurÅdeg bakar han i dag surdegsbröd till stora livsmedelskedjor, företag och restauranger över hela Sverige.
Basen i produktionen är frukostbröd, men en stor del är även hamburgerbröd, korvbröd och traditionella limpor.
– Gemensamt för allt vårt bröd är surdegen. Tekakor, frallor, korvbröd – allt är bakat av surdeg, berättar Peter.
Ett surdegsbröd kan inte stressas fram. När den naturliga jäsningsprocessen tillåts ta sin tid resulterar det i ett rustikt bröd som är rikt på smak och karaktär. Enligt Peter vore det helt enkelt dumt att inte använda sig av surdeg som är en helt naturlig brödförbättrare.
I alla bröd från SurÅdeg används en minimal mängs av tillsatser och en stor del av produktionen är ekologisk. Så snart det är möjligt kommer alla råvaror att vara ekologiska.
Bageriet är IP-certifierat vilket garanterar att brödet framställs på ett för konsumenten säkert sätt. Alla råvaror är noga kontrollerade och kan spåras vid behov.
– Utöver gluten innehåller vårt bröd inga som helst allergener. Vi kan garantera att det inte finns spår av till exempel nötter eller mandel i våra produkter vilket faktiskt är unikt, förklarar Peter.
Att driva ett industribageri i mindre skala har många fördelar. En av de mest betydande är flexibiliteten i produktionen.
– Om en kund vill ha ett parti bröd med särskild smaksättning kan vi fixa det på kort tid och vi arbetar gärna i nära samarbete med våra kunder för att försäkra oss om att de får det bröd de vill ha, säger Peter.
Han anser att just denna flexibilitet tillsammans med brödets höga kvalitet är vad som allra främst utmärker företaget. Målet är att SurÅdeg ska växa utan att på vägen förlorar den speciella kundrelation som man har i dag.
– Jag vill lyfta SurÅdeg och etablera varumärket hos konsumenterna. Vi bakar ett naturligt, smakrikt och mustigt bröd som har en given plats i sortimentet på marknaden, säger Peter stolt.