156096 BS1
156096 BS0
156096 BS3
156096 BS2
156096 BS
156096 BS1
156096 BS0
156096 BS3
156096 BS2
156096 BS

En lärandemiljö med avstamp i pedagogik

Brinkskolan och Brinkens förskola har skräddarsydda lokaler som grundar sig i forskaren Lev Vygotskys teorier om att barn lär sig genom reflektion och egen analys, men också i dialog och kommunikation med andra. Här på Vallabrinksgränd i Täby finns den medvetna pedagogiken i väggarna.

Under skolans femåriga framväxt fanns en kontinuerlig dialog mellan lärare och de arkitekter som fick i uppdrag att rita lokalerna. Resultatet blev ljusa och harmoniska lokaler speciellt anpassade till verksamheten som bedrivs på Brinkskolan och Brinkens förskola. I byggnadens ytterkant hittar man klassiska klassrum med bänkar. Här äger den mer traditionella undervisningen rum.


– Det är gjort för dialogundervisning där barnen arbetar enskilt eller i par samt övar färdigheter genom dialog med varandra och läraren, men också tränas på att reflektera självständigt, säger Maria Assarsson, rektor och förskolechef.
I anslutning till rummet finns även ett stort gemensamt rum, ett kreativt utrymme dit eleverna går för att träna förmågor så som samarbete, kreativitet och analys, genom att laborera, bygga och konstruera. Där är det möblerat med soffor, saccosäckar, höga och låga bord, små stolar och pallar.
– Olika typer av möbler som ska skapa utrymme för barnen att samlas och prata och byta idéer och tankar. Lärmiljön som stödjer lärandeprocessen knyter direkt till Vygotskys teori, förklarar Maria Assarsson.

I intilliggande rum kan man sitta i mindre grupper, som enligt Maria Assarsson är ytterligare ett sätt att lära på. Hon framhåller fördelarna med kombinationen av olika rum.
– Det stimulerar till olika sätt att lära sig på, vilket gör att skolan blir mer tillgänglig. Jag driver starkt visionen om ett tillgängligt lärande. Alla barn, oavsett förutsättning, ska få rätt att lära sig i skolan utifrån var de står nu. De här miljöerna möjliggör olika metoder och gör oss mer tillgängliga, säger Maria Assarsson.


I förskoledelen finns så kallade hemvister – samlingsrum där barnen har morgonsamling, vila och sångstunder. Dessa kompletteras av rum för upptäckter, experimenterande och färdighetsträning, stationer där mindre grupper arbetar med ett ämnesfokus tillsammans.
Den ljusa skolmiljön tillhör kategorin miljöklass guld, den högsta miljöklassificeringen som man kan få. Det är mycket som bidragit till guldrankningen, bland annat de miljövänliga, återvunna och giftfria material som skolan byggts i, de generösa ljusinsläppen och utsikten mot naturen. Alla fönster är placerade i olika höjd och ger snarare ett intryck av tavlor än fönster och vita väggar kombineras med färgkodade golv som skapar en samhörighet. Klassrummet fortsätter ut på skolgården, där alla svenska träd är planterade.
– Lärandet pågår hela tiden och en stödjande lärmiljö ökar elevernas möjligheter att utvecklas!

2015-10-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies