Fagbergs bygg är numera synonymt med nöjda kunder och hög kvalité, oavsett om det handlar om nyproduktion av villor eller renoveringar och ombyggnationer av redan befintliga hus. Vi tog oss till Ronneby för att träffa Tim och lära oss allt om hur man skapar en riktigt lyckad byggprocess.
Hemligheten bakom succén
Frågar man Tim själv handlar det helt enkelt om kunskap och god branschkännedom, uppbyggd under flera år i branschen.
- Jag hade samarbetspartner och goda affärsrelationer som jag byggt upp redan innan jag startade, förklarar han.
Men det är uppenbart att det också finns något annat som förklarar varför Fagbergs bygg på kort tid blivit ett så framgångsrikt företag. Tim är nämligen en ovanligt passionerad och kundorienterad byggare. Och det är inte minst hans förmåga att alltid arbeta tillsammans med sina kunder, stor som små, får Fagbergs bygg att sticka ut bland andra byggfirmor.
“Min största drivkraft: att förverkliga drömmar!”
Att bygga hus handlar som Tim ser det om att få ihop behov och visioner till en väl fungerande helhet. “Det är det jag verkligen går igång på”, berättar han:
Min största drivkraft är att förverkliga kundernas drömmar, att få vara med på den resan tillsammans med dem. Hur får vi mest bang for the buck, alltså mest möjliga hus i relation till kundens behov, budgetens storlek och uppdragets ramar? Vad är det egentligen vi bygger och vad är syftet?
Lyhördhet och tydlighet ger gott resultat
Här finns det några saker som Tim menar att man ska tänka lite extra på för att man ska få ut så mycket som möjligt av ett byggprojekt. Nyckelorden är samarbete och tillit mellan beställare och byggare.
Eller som Tim formulerar det: “Vi bygger huset, kunden skapar hemmet.” Och för att det ska vara möjligt måste kommunikationen vara på topp hos båda parter. Som byggare måste man vara lyhörd, som beställare tydlig.
Undvik missförstånd
För att undvika missförstånd och göra byggprocessen så effektiv som möjligt börjar Tim därför alltid med att utreda exakt vad kunden förväntar sig av bygget. Ett attefallshus som ska användas som förråd är till exempel ett helt annat projekt än ett som är tänkt att fungera som en inbjudande gäststuga för besökande barn och barnbarn.
Vilka behov har du?
Genom att gå tillbotten med behovet och syftet, skapar Tim sig en bild av hur den nya byggnaden är tänkt att passa in i kundens liv. Ju mer information desto bättre, menar han.
Om kunden berättar att de värdesätter mycket gemsamhetsytor, vill ha ett stort kök med matplats och fem sovrum, så är det enklare för oss att tillgodose det. Men den informationen gör det också lättare för oss att dimensionera resten av huset rätt. Att få tvättstugan i rätt skala exempelvis.
Rådet som ändrar allt
Därför finns det ett sista råd som Tim vill ge alla som står i begrepp att påbörja ett husprojekt – sätt budgeten först. Och var inte rädd för att så tidigt som möjligt kommunicera den till firman som ska bygga.
“Våga prata pengar!”
För budgeten styr hur slutresultatet blir, poängterar Tim. Om det finns oklarheter visar det sig snabbt, både i form av en krångligare byggprocess och ett sämre resultat.
Har jag en kund som vill bygga ett hus och ber mig ta fram en ritning utan att specificera budget så är det i princip omöjligt för oss att lyckas. Även om kunden gillar förslaget vi gör, så kommer det ju inte att bli som ritningen visar om det inte ryms inom budget. Om kunden istället i första skedet kommer till oss med en budget, då kan jag rita upp ett hus som passar perfekt inom de ramarna.