134001_allita_care
134001_allita_care
134001_allita_care
134001_allita_care
134001_allita_care
134001_allita_care

Familjär omsorg

Det är familjekänslan som gör att Allita Care sticker ut inom vård- och omsorgsbranschen. Här är man noga med att kunderna slipper möta nya ansikten hela tiden, och ägarna själva är engagerade i verksamhetens dagliga arbete ute på fältet. Detta är ett vård- och omsorgsföretag som satsar på ett personligt bemötande i livets alla skeden.

Mehri Cavén startade 2010 Allita Care, ett företag som seglat upp som ett omtyckt vård- och omsorgsföretag i Stockholm. Året efter anställdes Maryam Alaeifar som tillsammans med Mehri har en lång yrkeskarriär bakom sig inom vården. Kunskapsgrunden är stabil. Maryam har en brittisk psykologutbildning bakom sig och Mehri är utbildad barnmorska i sitt hemland samt utbildad socionom i Sverige. Ändå är det inte enbart ägarnas erfarenhet som är Allita Cares specialitet. Styrkan ligger förmodligen i företagets värderingar om medmänsklighet samt ett gediget intresse för att arbeta med människor. Flera gånger har de berömts med ”Veckans ros” i tidningar. Kanske är det den sortens gester som bäst visar att engagemanget går hem och uppskattas.

– Vi arbetar inom ett område som vi båda brinner för, säger Mehri Cavén. Då blir vi också bra på det vi gör. För oss är det viktigt att tänka flexibelt, vara lyhörda och möta varje kunds individuella behov och önskningar.

Allita Care erbjuder tjänster som ledsagar- och avlösarservice, boendestöd, hemtjänst och personlig assistans. En stor kundgrupp är de personer som har Asperger, autism, dubbeldiagnoser och förvärvade hjärnskador. Bland de 38 anställda finns sjuksköterskor, socionomer, psykologer och undersköterskor. Mehri har tidigare arbetat som handläggare vid vårdbehov och märkte av en brist i omsorgen som hon ville få bukt med.

– I den här sektorn är det vanligt att brukarna får byta personal många gånger under sin vårdtid. Det kan exempelvis handla om att man fått en förvärvad hjärnskada och inledningsvis har personlig assistans för att sedan gå över till hemtjänst. Ofta innebär det ett personalskifte som kan vara väldigt jobbigt för kunden. Det vill Allita Care undvika! Vi låter vår personal följa med i brukarens förändrade vårdbehov.
Förklaringen till att stor vikt läggs på att vårda långsiktiga relationer ligger förmodligen i Allita Cares förankring i det familjära och trygga. Maryams och Mehris målsättning är att bemöta kunderna som om de vore familjemedlemmar. Därför är det också viktigt att börja varje samarbete med ett personligt möte och möjlighet till samtal. Så väl kund som närstående engageras för att på bästa möjliga sätt möta de individuella behov som finns.

– Vid varje ny brukarkontakt måste vi fråga oss ”vem i vår personal skulle passa den här kunden?” Därefter följer vi ständigt upp relationen. Antingen jag eller Mehri träffar våra kunder minst en gång i månaden. Vår insats kommer från hjärtat och det är de nära relationerna som gör oss så bra på det vi gör, säger Maryam.

2013-08-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies