Johanna Frisk är rektor på Färentuna skola, Ekerö, Stockholm. En skola för elever i förskola till årskurs 6.
– Färentuna skola är en modern byskola nära stan, säger Johanna.
Många generationer av Färentunas invånare har gått på skolan, och det finns en stark vi-känsla här.
– Vi har en stabil verksamhet, med en mix av fina traditioner och förmågan att tänka nytt.
Skolan har renoverats och byggts till under de senaste fem åren som Johanna arbetat som rektor på skolan. Idag finns här 370 barnen fördelade över förskola och årskurserna 1-6.
Pedagoger, rektor och elever har alla varit inblandade i ombyggnation och renoveringar.
– Vi har en skola som är byggd utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Vi arbetar med de förmågor som eleverna behöver för att leva och verka i framtidens samhälle, ”21st century skills” och våra lokaler hjälper oss med detta. Det är viktigt med samarbete och för det har vi våra ”torg” en öppen flexibel yta med flexibla möbler som ger oss möjlighet att anpassa miljön efter den pedagogik som bedrivs. Tydliga miljöer så att barnen förstår vad de kan eller ska göra samt var.
Skolgården bygger på samma princip med öppna ytor och rum i rummen.
Eleverna var även delaktiga i att utforma den. Johanna berättar hur de fick rita sina personliga drömskolgårdar och att vi utgick från dessa.
– Vi fick in fantastiskt spännande och kreativa idéer. Barnen hade ritat skolgårdar med både odlingar och grönt samt möjligheter till lek och idrott. Vi plockade ut så många idéer vi kunde och presenterade detta för projektgruppen och våra arkitekter. Vi har hela tiden kommunicerat med våra elever om vilka idéer vi valt att använda och vi har idag en superfin skolgård som alla älskar såväl förskolebarnen som tonåringarna.
Miljön är uppbyggd att premiera gemenskap och utbyte mellan förskola och skola. Barnen leker tillsammans, och på gården samlas ettåringar till sjätteklassare.
Färentuna skola är en skola med enbart behöriga lärare med hög pedagogisk kompetens, som ständigt arbetar med utveckling och kollegialt lärande samt tar del av aktuell forskning vad gäller kunskapsinlärning och pedagogik.
– Vi jobbar mycket med tankarna kring vilken framtid våra elever kommer att verka i och vilka förmågor de behöver utveckla ”21st century skills”. Vad de behöver för att kunna möta de krav som framtidens samhälle kommer att ställa på dem. Vi vill att de ska se möjligheter, tänka kreativt, våga prova och våga göra fel. Vi har en lärmiljö som gör det möjligt för oss att jobba så.
Johanna förklarar att skolans elever ska bli mer fritänkande och ta ansvar för sitt eget lärarande, sin egen person samt förstå att de är med att driva sin egen kunskapsutveckling. Att det är spännande och roligt att vilja lära. Vi arbetar också med att man behöver ha rätt mindset och uthållighet för att utvecklas, hjärnan behöver tränas för ”att lära sig”.
– Färentuna skola kännetecknas av arbetsglädje både bland pedagoger och elever. Vi har en kreativ och öppen miljö. Det en stark ”vi-känsla” här ute. Det är vår skola.