Bibbis Assistans startades 2006 av Biljana ”Bibbi” Krstic, och trots dagens 42 anställda arbetar hon själv fortfarande ute hos kunderna.
– Jag är sjuksköterska i botten och det passar mig inte att bara sitta på ett kontor, förklarar hon sitt stora engagemang.
Att Bibbi är så aktiv i den dagliga verksamheten skapar trivsel och trygghet, både bland kunder och anställda. Hon får ofta höra att hon inte känns som en riktig vd.
– Det tar jag som en komplimang, skrattar Bibbi.
Personalomsättningen är låg vilket är tryggt för kunderna och skapar kontinuitet och möjlighet till nära relationer. Mottot är också att kunden alltid ska ha samma personal som kommer till dem.
Trygghet är också att personalen alltid tar det lugnt hemma hos kunderna, att de inte bara stressar vidare.
– De äldre kan ha väntat hela dagen på att någon ska komma och då är det viktigt att vi tar oss tid att sitta ner en stund, säger Farida Rahemi, enhetschef.
Även Farida och verksamhetschefen Monica Karlsson, som båda är undersköterskor, arbetar regelbundet ute hos kunderna. Farida talar dessutom fyra språk. Även Bibbi själv och flera av de anställda är flerspråkiga.
– För oss är det en självklarhet att man ska få möjlighet att kommunicera på sitt modersmål och det är något vi anstränger oss för att kunna erbjuda, säger Bibbi som tror att hennes framgångar till stor del beror på personalen.
– Alla som arbetar här är utbildade inom vård och omsorg och jag är säker på att kunderna känner att vi arbetar direkt från hjärtat allihop.