Vinimportören Enjoy Wine & Spirits portfölj är under ständig utveckling. Till hösten dyker en handfull nya viner upp i sortimentet, bland annat en ny röd box.
– Det är ett befintligt flaskvin som heter Selvarossa som redan finns på Systembolaget och har varit en storsäljare många år. Vinet har stor målgrupp och tanken är att vi gör en line extension med box, säger Enjoy Wine & Spirits vd och delägare Thomas Holstein och tillägger att produkten kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment.
Själv möter han gärna hösten med ett glas rött och har ett extra gott öga till italienska vindistriktet Barolo.
– Gärna signerad producenten Fontanafredda, som gör ett enastående arbete som ambassadör för hela distriktet, som annars främst består av små garageproducenter. Jag älskar Fontanafreddas elegans samt människor bakom, säger Thomas Holstein.
Enjoy Wine & Spirits utgör tillsammans med livsmedelsimportören Di Luca & Di Luca Gruppo Di Luca-koncernen.
– Företagen samarbetar med varandra då det är möjligt. Vi gör såklart gemensamma mat- och vinevent då vin och mat hör ihop på ett naturligt sätt, säger Thomas Holstein och åsyftar vinimportörens magasin Enjoy.
Det är ett magasin om livets goda, mat och dryck, och som utkommer fyra gånger om året. Magasinet Enjoy är kostnadsfri, har utkommit sedan 1997 och har i dagsläget drygt 23 000 prenumeranter över hela landet.
I grund och botten arbetar Enjoy Wine & Spirits och Di Luca & Di Luca parallellt. Gemensamma nämnare är att man drivs av att göra hållbara affärer med mottot att förena nytta med nöje.
– En gång i tiden hette vi Enosvezia, ”eno” för vin på latin och Svezia för Sverige på italienska. På den tiden arbetade vi bara med uteslutande med Italien, men 2005 tog vi beslut om att bredda vår portfölj och det blev en naturlig del att förändra både företagsprofil och -namn.
Thomas Holstein skriver namnbytet som en vånda. Att säga hejdå till namnet Enosvezia och specialområdet (företaget ägde 35 procent av marknadsandelarna på italienska viner) var svårt. Med en internationell stor portfölj blev man synonym med konkurrenterna. För att undvika att bli en vinimportör i mängden lade man därför kraft på att välja ett namn som stack ut och som beskrev företagets livsnerv.
– Enjoy Wine & Spirits är förutom ett företagsnamn en kultur och en anda som genomsyrar hela företaget. Det handlar om att göra saker personligt, familjärt och professionellt. Att arbeta långsiktigt och att våga utmana oss själva, säger Thomas Holstein.
Det handlar primärt om att rekrytera människor med kompetens som bidrar till företaget utveckling, men också om att jobba i nära relation med producenterna som föder dem med produkter samt ständigt ha en nära kundrelation.
– Att vara kreativa är en naturlig del av vår vardag. Kanske inte tänka utanför boxen, men vi älskar definitivt att tänja på boxen, så mycket det går.
Att tänka i okonventionella banor och att våga utmana etablissemanget är viktigt. Att i en relativt konservativ bransch, där vinromantiken ännu dominerar, lansera ett vin som heter Tr3 Apor, är ett exempel på Enjoy Wine & Spritis unika anda.
– Vi har högt till tak och arbetar transparent och helt i avsaknad av prestige. Genom att ha den värdegrunden kommer vi långt.
Vinimportören har aldrig slutat att vara specialist på italienska viner, och representerar i dag ett 70-tal vinproducenter över hela världen. Portföljen präglas av ett djup och en bredd. Enjoy Wine & Spirits har något för alla i alla prislägen.
I en värld där den ena naturkatastrofen avlöser den andra är hållbart företagande en självklarhet för Enjoy Wine & Spirits.
– Vi vill dra vårt strå till stacken genom att vara ett hållbart företag och jobbar med producenter som tänker och arbetar hållbart, inte bara ekologiskt eller biodynamiskt utan även behandlar sin personal med rätt villkor. De ska ha rätt löner och rätt arbetsförutsättningar, säger Thomas Holstein och fortsätter:
– De mänskliga rättigheterna ska beaktas. Valet av rätt producent är viktigt. Och vårt sortiment ska alltid erbjuda ekologiskt, lågalkohol- och alkoholfria viner samt etiskt märkta produkter såsom Fait Trade. När vi transporterar produkter till Sverige ska vi ta ansvar för miljöpåverkan och klimatkompensera för den miljöpåverkan våra transporter gör.
Allt arbete som görs för ett hållbart företagande har vi valt samla under namnet ”bottled with care” och valet av engelska är medvetet. Det är en internationell resa som görs, menar Thomas Holstein, som ser att Enjoy Wine & Spirits blir ledande på CSR – Corporate Social Responsibility inom två år.
Export, nya listningar på Systembolaget, kategoriutveckling inom öl- och sprit samt en fortsatt restaurangtillväxt är ytterligare mål för Enjoy Wine & Spirits. Full fart framåt med andra ord.