Peter Larsson är något av en veteran i branschen, men blasé blir han aldrig. Det faktum att Peter Larsson stortrivs med sitt jobb lär vara anledningen till att han sprider så mycket glädje och god energi omkring sig. Han började arbeta i Ica-butik på 90-talet, och har sedan dess arbetat i flera olika butiker. Även i Danmark.
Sedan fem år tillbaka driver han Coop Kirseberg. Han drivs av de många möten med människor som arbetet bjuder på och även med att guida och motivera personalen. Att personalen ska må bra är en självklarhet med hög prioritet för Peter Larsson. Ett led i detta är att servera de anställda en riktigt god frukost som en bra start på dagen.
– När jag började här kände jag att det låg irritation i luften hela tiden. De anställda skötte sitt jobb och fokuserade på butiken, men irritationen fanns där. Jag började bjuda på frukost och det hjälpte. Bara en sådan sak gjorde att alla orkade hålla tempot längre än vad de gjorde innan, berättar han.
Och det är klart, vem mår inte bättre efter en lugn och bra start med juice, kaffe och goda smörgåsar på morgonen?
En liten bit från butiken ligger en annan butik, närmare bestämt en danska lågpriskedja. På frågan hur man står i konkurrensen svarar Peter Larsson:
– Jag vill inte sticka ut på något särskilt sätt, utan vill att vi ska vara en stabil, bra och fräsch butik och alltid hålla den nivån.
Ett bra sortiment av ekologiska produkter är viktigt och något av en nisch. Coop var en pionjär på området med egna varumärket Änglamark och fortsätter att hålla den ekologiska fanan högt. Försäljningssiffrorna på ekologiska varor ökar varje år.
– Vi är fortfarande bäst på det och vi har fem eller sex produkter som vi annonserar lite billigare varje vecka.
Och salladsbaren har blivit en hit. Att plocka ihop sin egen sallad har blivit ett allt vanligare lunchalternativ då det är både enkelt och nyttigt.
– När det är lunchtid köper nästan alla sallad. Även när det är semester, man kan sitta ute och äta, men vi säljer faktiskt mest sallad på vintern.
Frukt och gröntavdelningen på Coop Kirseberg imponerar. Det märks att butiken satsar på denna del som formligen exploderar av färg och goda smaker. Köttdisken präglas av bredd och en hel del ekologiskt. Det ekologiska köttet bjuder på en smakupplevelse utöver det vanliga, men priset gör att många drar sig för att prova. Ett tips är att äta kött mer sällan, något som för övrigt rekommenderas av Livsmedelsverket, och betala lite extra när man väl äter. Har man väl provat vill man inte gå tillbaka till det billigare köttet.
Den vegetariska maten har vunnit popularitet överallt. Folk blir mer medvetna om den vegetariska matens fördelar. Den egna hälsan, djuren och miljön har allt att vinna på att äta mer vegetariskt. Astrid och Apornas alternativ till skinka och köttbullar – Fejkon och Gottbullar är en succé. Kanske detta kan vara något att varva det ekologiska köttet med?
Studenter, barnfamiljer, pensionärer, kontorsfolk som bor och jobbar i området utgör Coop Kirsebergs främsta kundkrets. Har man inte varit här någon gång är det dags för ett besök. En butik som är fräsch, har ett bra sortiment och sist men inte minst, glad och hjälpsam personal är värd det. Och du är värd det, du kommer inte att ångra dig. Har man en gång besökt Coop Kirseberg, återvänder man garanterat. Butiken är faktiskt så bra.