Global stålproducent som växer i Sverige
Ruukki är ett internationellt stålföretag med 10 000 anställda och hjärtat i Finland. Där finns den egna ståltillverkningen och i Halmstad ligger företagets svenska huvudkontor. Härifrån levereras en mängd olika stålprodukter och kunderna garanteras service på hög nivå.
På Ruukkis stålservicecenter i Halmstad bearbetas varje år cirka 100 000 ton stål. Det här är navet i den svenska verksamheten, och en del av den internationella koncernen. Finska Ruukki har en stabil marknad i Sverige och ambitionen är att växa här.
– Framför allt ser vi hur bil- och lastbilsindustrin ökar. Här finns ett genomgående behov av olika stålprodukter och av den anledningen är också de branscherna viktiga för oss, säger Magnus Hyll, Vice President Sales på Ruukki Sverige.
Leverans i rätt tid
Bolagets styrka är flexibiliteten. Som ståltillverkare är Ruukki en förhållandevis liten aktör, men med korta leveranstider på tre till sex veckor sticker de ut. Det i kombination med hög leveranssäkerhet skapas stora fördelar för kunden. Exempelvis är det ett tryggt sätt att minska sina lager.
– Vi kan tillgodose kunden med direktleveranser av större volymer från stålverket, men vi har även våra stålservicecenter runt om på olika platser där materialet bearbetas. Vår leveranstid på som mest sex veckor vid köp direkt från stålverket är den bästa i Europa. Då lönar det sig att köpa från mindre verk som vårt.
Säkrade processer gör det lättare
Magnus Hyll lyfter även fram vikten av att som kund kunna lita på att rätt produkter levereras.
– Eftersom många av våra kunder har små marginaler, och ett produktionsstopp får stora konsekvenser, förstår vi vikten av att alltid hålla det som avtalats. Det ska helt enkelt bara fungera, och därför är ett av Ruukkis ledord ”Vi gör det lättare”.
Stålservicecentret är det enda i Sverige som är kvalitetscertifierat av bilindustrin.
– Certifieringen säkrar att vi har ett förhållningssätt där vi hela tiden utgår från vad som är bäst för kunden, att vi levererar med högsta kvalitet. Att undvika tidsödande korrigeringar hjälper kunden till en bra affär.
Även andra segment än bilindustrin gagnas av certifieringen. Viktiga kunder finns bland annat inom jordbruk, entreprenadmaskiner, butiksinredning och möbelindustri.
En hållbar utmanare
Återvinning är något man arbetar mycket med.
I dag används cirka 25 procent återvunnet stål på stålverket i Finland. Därutöver driver Ruukki på hållbarhetsarbetet i branschen. Företaget har erhållit ett certifikat för medlemskap i Climate Action för femte året i rad och som delas ut till en stålproducent som har uppfyllt sitt åtagande att delta i worldsteels program för insamling av koldioxiddata, vilket är kärnan i stålindustrisektorns globala strategi för klimatförändring.
Teknisk kunskap ger nya möjligheter
– Det är viktigt att hela tiden sträva efter ett miljötänk. Samtidigt satsar vi även stort på att ligga i framkant med vår tekniska kunskap. Vi vill vara med och lösa problem hos våra kunder, hjälpa till att se möjligheter och tänka nytt. Det är lätt att falla tillbaka på gamla material och lösningar när något ska förnyas.
Här vill Ruukki medverka aktivt till att kunden ska se sig omkring och upptäcka andra möjligheter. Flera av deras produkter är utvecklade i samarbete med kunderna. Stål är inte bara stål. Det är komplext och mångfacetterat.
– Vi går mer mot höghållfasta stål som klarar stora påfrestningar. Det handlar egentligen om en mycket komplicerad process och den som arbetar med stål vet hur mycket egenskaper och kvalitet kan skilja sig åt mellan olika producenter. Vi stävar efter att göra både slutprodukt och arbetsprocess lättare helt enkelt, avslutar Magnus.
2013-11-07
Dela artikel