Birka Bilelektronik Service ingår i Bosch Car Service-koncernen, den största oberoende bilverkstadskedjan i världen! Det är inte många som tänker på att i deras bilar (oavsett märke) är de flesta elektriska och elektroniska komponenter konstruerade och tillverkade av Bosch.
Många hjälpsystem tillverkas av Bosch
– Programvaran är oftast gjord av Bosch på beställning av ett specifikt bilmärke. Startmotorer och generatorer från Bosch har sedan begynnelsen funnits på nästan alla europeiska bilar, men inte många tänker på att även ABS, SRS, parkeringshjälp, antisladd -ESP och ytterligare runt 15 andra hjälpsystem uppfanns och har tillverkats av Bosch, berättar Andrzej Demianczuk.
Men även mekaniska komponenter, som till exempel bromsar är tillverkade av Bosch.
– Märkesverkstäder kallar sina produkter för ”originaldelar”, fast de är tillverkade på licens av Bosch. Vi brukar påstå att just Boschdelar är ”original”!
Samma kvalitet som en märkesverkstad
Birka Bilelektronik Service använder bilreservdelar med Bosch-garanterad kvalitet. Det innebär att man får samma kvalitet på delarna som hos en märkesverkstad. Med regelbundna kurser och uppdateringar har företaget kompetens att ta hand om nytillverkade bilar.
Birka Bilelektronik Service är godkänd servicepartner för Bosch Car Service för de flesta märken i Sverige och bilar servade av Andrzej bibehåller nybilsgarantin. På VAG- och BMW-bilar kan Andrzej skriva ”service” i den elektroniska serviceboken och jobbar hårt för att kunna göra det på alla bilar i framtiden.
I många länder, framförallt Tyskland, anses Bosch Car Service till och med ett snäpp bättre än en märkesverkstad.
Ny saneringsutrustning med ozongenerator
Förutom bilelektronik arbetar Birka Bilelektronik Service med all typ av service på bilar av alla tänkbara fabrikat, och har även ett litet däckhotell för kunderna. Då Andrzej arbetat över 16 år vid Birka Bilelektronik (för tre år sedan tog han över som ägare) besitter han en stor kunskap om bilar och hur bilägare bör ta hand om sina fordon.
– Nu har vi köpt in en saneringsutrustning med hypervarm ånga och ozongenerator som dödar 99 procent av alla bakterier. Något som vi erbjuder kunderna i dessa coronatider vid service.
Nu erbjuder företaget även framvagnsinställning med den senaste laserteknologin – Geoliner 670 XD.
Serva bilen en gång om året
Andrzej framhåller att en liten personlig verkstad har en bättre och enklare kontakt med de som lämnar in sina bilar här, än vad det kanske blir vid en stor och opersonlig märkesverkstad. Han tycker att man ska serva sin bil en gång om året för att den ska må bäst. Många biltillverkare förlänger serviceintervaller för att locka till sig kunder, särskild de som räknar årliga bilkostnader inför val av bilmärke.
– Visst klarar sig nya bilar med tretusen mils intervall, men gammal, bränd olja förkortar bilens livslängd! Bilen drar mer bränsle och påverkar vårt klimat negativt med fler och fler farliga ämnen, framförallt tungmetaller mm, förklarar Andrzej.
– Det är bra att byta olja varje år, speciellt om man inte kör så mycket och inte når upp till tretusenmilsbytet.
Noga med att investera i nya maskiner
– Efter så många år som jag hållit på har jag många tips till kunderna som vill ha sina bilar i bra skick, och vi har varit noga med att investera i maskiner och i datorer för att tillgodose nya konstruktioner och ny utrustning i bilar. All diagnosutrustning fick vi byta nästan vartannat år och programvaran uppdateras online nästan varje månad! Allt detta för kundernas bilars bästa, avslutar Andrzej Demianczuk.