Gör tandläkarbesöket till en fröjd
Tandläkaren Gunilla Tivelius öppnade för 15 år sedan en tandläkarmottagning på Östermalm med målet att dra igång något helt nytt. ”Jag ville väga upp hela den negativa sfär som finns inom tandläkarbranschen och i stället fokusera på det positiva, personliga mötet med patienten”, berättar hon. Resultatet av hennes strävan är mottagningen Mun där den totala upplevelsen står i centrum.
Att arbeta med det kanske enda yrke som kan sätta skräck i en patient fick Gunilla Tivelius, som varit i branschen sedan 1982, att tänka till och göra tandläkarbesöket till en positiv upplevelse. Miljö, bekvämlighet och bemötande är hennes främsta verktyg.
– Det ska vara bekvämt att sitta i väntrummet. Till exempel har vi tagit fram särskilda färgsättningar i trevliga material samt valt lite roligare lösningar än vad man brukar göra. Jag har också skippat den effektiva användningen av kliniken med många små behandlingsrum och ett litet trångt väntrum, och gjort tvärtom i stället.
Ett besök på Mun påminner mer om ett spa än om en tandläkarmottagning, och den positiva responsen har inte uteblivit. De ljusgröna väggarna med runda inslag i form av bland annat speglar har en lugnande effekt på patienterna.
Hos Mun har man tänkt på allt. Patienten kan isolera borrljudet och i stället lyssna på favoritmusiken i hörlurar.
– Den ljudlösa borren önskar jag att jag hade uppfunnit, men i väntan på det är detta en bra lösning, säger Gunilla Tivelius, som har ett holistiskt perspektiv på människan.
Att kommunicera med patienten betyder allt och Gunilla Tivelius sitter gärna och diskuterar röntgenbilder tillsammans med de som vill. Kanske är hennes lyhördhet anledningen till att hon firar 30-årsjubileum med en hel drös av patienter. Den och icke-görandet, som hon väljer att kalla det.
– Ibland behöver man inte göra så mycket. Om patienten sköter sina dagliga rutiner kan man avvakta. Less is more. Det är en filosofi och det gäller att se allas behov, säger Gunilla Tivelius, som också vill ligga i framkant med kunskaper och idéer.
Här erbjuder man alla tandvårdstjänster utom tandreglering. Det är klassisk tandvård för hela familjen, inklusive de estetiska behandlingar som har blivit så populära.
– Jag fokuserar på det som patienten behöver. Behöver de en fyllning får de det, behöver de en bro får de det. Vill de ha skalfasader i fronten löser jag det med, säger hon.
Krävs det något utöver behandlingsutbudet remitterar Gunilla Tivelius, som har ett väl utbyggt nätverk kring sig, vidare.
2015-10-21
Dela artikel