Gudruns nya ansikte ska säga mer om insidan
”Endast Vår Herre och slaktaren vet vad som finns i korven.” Det är ett gammalt talesätt som, trots innehållsdeklarationer, fortfarande gäller. Nu vill kött- och charkproducenten Gudruns lyfta kvalitets- och ursprungsfrågorna och manifesterar det med en ny varumärkesprofil.
– Vi har varit otydliga när det gäller kvalitet och ursprung, säger Andreas Ögren, marknadschef på Gudruns. Med en ny, enhetlig förpackningsdesign blir det lättare att känna igen våra produkter och därmed också få en uppfattning om vad de står för.
Gudruns kött- och charksortiment består av flera hundra olika artiklar. Gemensamt är att råvarorna kommer från svenska producenter och att all slakt, styckning och förädling sker i egen regi. Dessutom har man egen distribution och levererar direkt till butiker och restauranger.
– Med Skövde Slakteri inom koncernen har vi full kontroll över hela kedjan – från hage till mage! Vi kan få precis de djur vi vill ha, stycka som vi vill och utveckla egna kvalitetsnormer. Som till exempel att all kryddad korv ska innehålla minst 82 procent kött, fortsätter Andreas Ögren.
Den egna distributionen gör att man inte behöver styras av kedjornas inköpscentraler. Varje butik och restaurang kan välja fritt i sortimentet och beställa styckningsdetaljer efter den egna kundkretsens önskemål med korta beslutsvägar som resultat.
– Till exempel kanske en konsument vill ha en ryggbiff med fettkappan kvar, en entrecôte med ben eller högrev styckad på amerikanskt sätt. Då ringer kunden bara butiken och pratar med någon av våra säljare som kan ge besked direkt. I regel levererar vi nästa dag.
Flexibiliteten och de korta beslutsvägarna bottnar i en lång familjetradition. Företaget grundades i början av 1970-talet av Tommy Ögren som i dag driver verksamheten tillsammans med sönerna Andreas, Christian och Peter. Och även om man numera är mer än 200 anställda i koncernen har man behållit det lilla familjeföretagets karaktär och arbetssätt.
– Vi hoppas att det ska kunna läsas in i vår nya varumärkesprofil. Att man ska känna att det här inte är vilka lagom korvar som helst, avslutar Andreas Ögren.
2013-06-10
Dela artikel