Hälsosatsa på företaget
Hos Prohelia Företagshälsa i Uppsala ser man till hela företagets hälsa. Den förebyggande vården står i fokus – något som är i samklang med dagens hårda fakta. Majoriteten av alla livsstilsproblem skulle kunna förebyggas med hjälp av en bättre livsstil, och i den innefattas även arbetsmiljön. Därför lönar det sig att anlita företagshälsovården.
Många har en skev bild av företagshälsovård, många vet inte vilken typ av hjälp det finns att tillgå. Under ett besök hos Prohelia Företagshälsa i Uppsala välkomnas man i ljusa fräscha lokaler av trevliga personligheter med en bred yrkesbakgrund. Korridorerna är befriade från gamla landstingskänslor och man kan snabbt varva ner och känna att man är i trygga händer. Men vad är egentligen skillnaden mellan företagshälsovård och vårdcentraler? Kortfattat kan man beskriva skillnaden i att vårdmottagningarna tar hand om de sjuka medan företagshälsan tar hand om de friska och försöker bevara det så för både individ och organisation.
– Men riktigt så enkelt förklarat är det dock inte. All personal inom hälsosjukvård har som uppgift att arbeta sjukdomsförebyggande. Riktlinjer från socialstyrelsen finns som stöd för att kunna arbeta förebyggande med ohälsosamma levnadsvanor. Men det går oftast inte att tillämpa i praktiken inom landstingen eftersom resurserna inte räcker till. Därför blir fokuset på sjukvård i stället för friskvård, säger Ann-Sofie Silfverswärd, verksamhetschef på Prohelia Företagshälsa.
Där finns mycket att vinna på att anlita företagshälsovården. Att tänka hälsofrämjande snarare än att behandla sjukdomar har blivit en viktig del av företagshälsovårdens arbete, och allt fler företag förstår att det lönar sig. Hälsoarbetet inom företagshälsovården kan se olika ut, men oavsett insats är målsättningen att påverka hälsan i positiv riktning.
En förutsättning för att friskvård på arbetsplatsen ska ge resultat är att de anställda deltar aktivt. En del av friskvårdsarbetet är inriktat på att befrämja hälsa, att bibehålla och att ytterligare förbättra. Den andra delen är mer preventiv och fokuserar på vad som kan leda till ohälsa samt på vad som behövs för att förhindra detta. Hos Prohelia arbetar man för att få en bra och etablerad relation till sina kunder. Tanken är att på ett positivt sätt kunna påverka företagets kultur.
– Vi har möjlighet att se större strukturer hos våra kunder, inte bara på individnivå. Efter avslutade undersökningar görs alltid en sammanfattning av företagsets hälsostatus och eventuella åtgärdsförslag ges, säger Ann-Sofie.
Företagshälsovården är en kanal för att nå alla på företaget. Inte bara de som annars rör på sig och exempelvis har störst glädje av ett friskvårdsbidrag.
– Ett samarbete med oss får helt andra effekter. Inget friskvårdsbidrag kan få den som ogillar gym att börja träna, men genom oss kan man göra satsningar på alla i personalen på olika vis. Vi uppmuntrar gärna folk till förändring och även om det är ett litet steg, är det alltid något, säger företagsläkare Thorbjörn Johansson.
Åsa, företagssköterska, drar en jämförelse som en av hennes kollegor brukar ha till hands:
– Det är lite som när man tar fel avfart på motorvägen. Antingen kan man välja att fortsätta hela vägen ner till Skåne eller så svänger man av och vänder så snart man kan. Samma sak gäller när man ska förändra sin livsstil. Ibland faller man tillbaka i gamla vanor men det betyder inte att loppet är kört.
Att ansluta sig till Prohelia Företagshälsa är en långsiktig investering. Det är då samarbetet lönar sig. Kan man gemensamt minska antalet sjukdagar med endast en per anställd och år har kostnaden för företagshälsovården sparats in. Dessutom ökar det arbetsplatsens attraktionskraft att kunna erbjuda snabb och personlig vård.
– Det som gör att vi sticker ut är att vi är lagom stora. Vi känner många av våra kunder vid namn och jargongen hos oss är personlig. Vi satsar mycket på ett bra bemötande och en hög tillgänglighet. Alla som arbetar hos oss har själva en hälsosam livsstil, att leva som man lär skapar förtroende.
2013-12-30
Dela artikel