Här möter man barnen där de är
Personalkooperativet Via Emilia mitt på Södermalm i Stockholm rymmer både förskola och skola. I skolan, som är inspirerad av Reggio Emilia-pedagogiken, går barn från ett till tio år. Här uppmuntras de till att vara aktiva barn delaktiga i sin egen utveckling och söka sin egen kunskap med stöd av verksamhetens pedagoger.
Via Emilia kompletterade förskolan med en grundskola upp till årskurs tre på föräldrarnas efterfrågan. Här arbetar alla barn och elever utifrån olika utvecklingsområden, men med samma tema. Och förskolebarnen har förtur till skolan.
– I det här temat försöker vi få in all kunskap som de ska ha in, som ingår i de mål som de ska nå. Barnen söker egen kunskap och i förskolan lär man sig att prova olika material som redskap för att utvecklas, menar Britt-Marie Mellberg, förskol- och grundskolläraren.
Hon betonar vikten av att möta barnen där de står och vilka de är. På Via Emilia är relationen mellan pedagoger, barn och föräldrar central. Att låta barnen blanda fakta och fantasi är en förutsättning för att kunskap ska vara roligt. Och roligt och lekfullt ska det vara. Det är både ledning och personal bestämda med
– Trivs inte barnen lär de sig ingenting, säger Ewa Attewall Frederiksen, verksamhetens rektor.
Här arbetar man åldersblandat med klassgrupper i olika rum som får träffa olika vuxna varje dag. Som förälder gäller det att fråga sig om detta passar ens barn eftersom upplägget inte passar alla. Man skulle kunna tro att detta inte fungerar för barn med särskilda behov, men faktum är att flera barn med just särskilda behov går här. Och kunskapen som finns att möta behoven finns här.
Respekt är ytterligare en viktig ingrediens i Via Emilias arbete. Alla är olika, kan olika mycket och tycker inte alltid likadant, men här hjälper man varandra och lär sig diskutera. Barnen uppmuntras att stå för sina åsikter samt att samspela med andra.
2015-10-22
Dela artikel