Mobiltelefonen tar över som den dominerande enheten inom spelbranschen
Just spelbranschen är en av de sektorer som har dragit mest nytta av den mobila enheten, och utvecklar ständigt nya spel och metoder för att göra upplevelsen bättre. Hos Expekt till exempel går det t.ex. att spela oavsett vart du befinner dig, samtidigt som du kan följa dina favoritmatcher genom livestreaming, direkt i speltjänsten.
Det har dock varit en utmaning för spelutvecklare att anpassa sina spel för de mindre skärmarna, men under de senaste åren har branschen genomgått något av en revolution. Numera fokuserar de flesta tillverkare på mobila enheter när de utvecklar nya spel, snarare än att anpassa dem för datorer.
Mobilannonseringen blir större för varje dag som går
Mobilannonseringen har som sagt påverkat hela marknadsföringsbranschen på ett flertal sätt, varav nedanstående är några av de viktigaste punkterna:
Annonsörer riktar in sig mot mobila enheter istället för datorer
Allt fler väljer numera att rikta in sig mot mobila enheter istället för datorer när de annonserar. Det är dock inte särskilt konstigt med tanke på hur många som använder mobila enheter i jämförelse med datorer.
Annonsörer känner självklart till detta, något som blir en självklarhet efter att man har tittat på statistiken över vilka som exponeras för eller klickar på annonser. Därmed tar den mobila annonseringen över mer och mer marknadsandelar för varje dag som går.
Annonsörer kan numera nå ut till kunder dygnet runt
För bara några år sedan var det betydligt svårare för annonsörer att nå ut till potentiella kunder under större delen av dygnet. De var tvungna att sitta framför datorn för att kunna exponeras för de digitala annonserna, något som du numera har förändrats drastiskt.
Potentiella kunder exponeras nu under hela dagen, oavsett om de sitter i fikarummet på jobbet, på tunnelbanan på väg hem från jobbet, eller om de varvar ner i sängen innan de ska sova.
Detta har öppnat upp för betydligt fler möjligheter för annonsörerna, vilket gör att de kan skräddarsy sina annonser på ett helt annat sätt. De kan anpassa annonserna efter tid på dygnet, tillsammans med mycket mer.
Annonsörer får mer data att använda för optimering
Eftersom att annonserna exponeras betydligt oftare än tidigare får annonsörer mer data att använda. Detta gör att de kan optimera sina annonser på ett helt annat sätt än tidigare, vilket resulterar i mer individanpassade annonser, med mera. De kan välja att endast visa sina annonser för en viss målgrupp, under en viss tid, samt vid specifika sökord och mer.
Detta är både bra för annonsören och potentiella kunder. Annonsörer får möjlighet att spendera sina budgetar på annonser som är relevanta för kunder, medan kunder till större del exponeras för annonser som kan vara relevanta för dem.
Hur kommer mobilannonser att påverka den digitala marknadsföringen i framtiden?
Vi kan med allra största sannolikhet säga att mobilannonser kommer att dominera ännu mer i framtiden, om de inte konkurreras ut av någon ny lösning som ännu inte existerar. Just nu tar de dock över fler marknadsandelar för varje dag som går, och utvecklas rejält under tidens gång.
Att annonsörer väljer detta framför andra alternativ är standard i dagens läge, och de som hänger kvar vid de gamla metoderna måste förändra sina strategier inom kort, annars kommer de sakta men säkert att bli omkörda av de aktörer som har ett lite mer modernt tankesätt.