Lena Janlöv har både lång erfarenhet av frisöryrket med sina 30 år i branschen och ett stort intresse för det nya som kommer på marknaden. Hon har under sina år som frisör både jobbat som anställd och drivit eget samt varit frisörlärare och för sex år sedan startade hon Globe.
I Sverige finns tre olika kategorier av salonger och unikt för Globe är att de tillhör dem alla tre. De jobbar dels med konventionell hårvård som de flesta hårsalonger i Sverige har idag men även med mildsyntetisk hårvård som inte är lika allergiframkallande och miljöfarlig. Dessutom jobbar de med hårvård som är helt ekologisk, utan syntetiska ämnen där allt kommer från naturen.
Inom den mildsyntetiska samt den ekologiska hårvården kan man inte göra alla behandlingar som dagens kunder vill ha och därför har de valt att jobba med alla tre alternativen.
När kunderna kommer till salongen diskuterar Lena och de andra frisörerna vad kunden vill ha och använder sedan den behandling som är mildast och skonsammast.
På salongen har Lena fyra anställda och här jobbar de med allt inom hårvård som färg, klipp, permanent och extensions.
De använder sig också av den naturliga extensionsmetoden Mago, där de knyter fast löshår med små bomullstrådar som sedan kan klippas bort med en sax och på sätt undviker man starka kemikalier och lösningsmedel när löshåret ska tas bort.
Till salongen kommer också kunder som är i behov av peruk eller tupé.
– Det är både dem som tappat sitt hår tillfälligt, till exempel vid cellgiftsbehandlingar och de som förlorat sitt hår för alltid. Jag hjälper dem med att återfå hår som ska likna deras eget så mycket som möjligt och känner att jag har oerhörd nytta av att ha så mycket erfarenhet.
I framtiden hoppas Lena på att kunna växa och göra Globe till franchise.
– För dem som är intresserade av att jobba som vi gör, kan det i så fall finnas ett färdigt koncept, där de har vår standard men äger och driver det själva.
Lena berättar att kunderna som kommer till salongen är ofta väldigt intresserade av vilka produkter och metoder som finns och under deras kundkvällar är det många gånger fullt.
– Många kunder säger att vi har ett genomarbetat koncept och undrar varför inte alla jobbar som vi gör. Många kunder blir också upprörda när vi berättar vad saker och ting innehåller. Idag är det tillåtet med känt cancerfamkallande, hormonstörande eller allergiframkallande ämnen om än i låga koncentrationer. Vår inställning är att helt undvika så långt det bara går.
Lena lägger ner mycket krut på att både hon och personalen ska hålla sig uppdaterade om vad som händer inom branschen.
– Jag är ålagd att ha en utbildningsdag per termin för de anställda men jag snålar inte med det, utan låter dem gå utbildningar mycket oftare. De får också ta in modeller vid flera tillfällen, för att testa olika saker och utvecklas. När det kommer till växtfärger är det superbra, eftersom det inte finns någon manual utan vi måste uppfinna allt. Det känns som att vi ligger i spetsen för den nya tidens frisörer, avslutar Lena.