Ja, det finns flera goda skäl att välja Josefs bilservice, en servicemedveten och kundfokuserad bilverkstad i Mölndal söder om Göteborg. Här får kunderna hjälp med alla möjliga fordon och alla möjliga problem, alltid enligt principen att det inte ska kosta skjortan att få rätt hjälp med bilen.
- Jag brukar säga att det är kundens plånbok vi jobbar med, förklarar Palle när vi ses i verkstaden. Våra kunder litar på oss och vet att vi alltid är ärliga.
“Det är omöjligt att slita ut det så snabbt!”
Ja, det kan verkligen löna sig att lämna in bilen i verkstaden på Josefs bilservice.
- Jag vill inte nämna några namn, men det händer att kunder kommer hit efter att de har varit på någon annan verkstad och fått veta att de måste byta mycket mer än vad som egentligen krävs, förklarar Palle.
Som en kund vi hade häromdagen som varit på en märkesverkstad och fått höra att hon skulle behöva byta bromsskivor och bromsklossar och lite annat runt omkring för sammanlagt 19 000 kronor. När jag tittade på det såg jag att man behövde byta klossarna bak, men det andra var i fint skick. Bilen var besiktigad och godkänd bara tre månader tidigare dessutom. Det går ju inte att slita ut ett helt bromssystem på så kort tid. Jag bytte bromsklossarna bak och det var det.
Handplockad personal med lång erfarenhet
Så gör större verkstäder ofta för att det blir billigare och enklare för dem att göra ett stort jobb än ett mindre. Men på Josefs bilservice tänker man annorlunda.
- Jag är inte låst till någon leverantör, utan jag kan handla mina delar var jag vill, förklarar Palle. Det är mycket bättre för kunderna som alltid får det bästa priset.
Personalen i verkstaden är handplockad och mycket kunnig och de ser alla jobb som lika viktiga.
Jag har hållit på med fordon hela livet, från motorcyklar till båtar, men började jobba med bilar 1991. Martin jobbade 17 år på BMW tidigare, så han kan ju verkligen BMW. Svante har varit på Bilia och Volvo i många år och har därefter jobbat på Förenade bil och servat KIA. Vi har många årtiondens erfarenhet mellan oss.
“Kunden ska förstå vad vi har gjort och varför”
För Palle är det viktigt att alla känner sig införstådda med vad han gör i verkstaden och varför.
- Jag brukar alltid visa och berätta så att det inte ska bli några oklarheter, det är ju viktigt att de känner att de förstår vad vi gjort med deras fordon, förklarar han. Det är särskilt viktigt när kunden ber oss felsöka. Om kunden inte kan komma hit och titta så fotar vi och filmar.
Personlig service och snabb hjälp
Att kunderna ska få hjälp snabbt är en annan central sak för Palle.
- Vi har som mål att man ska kunna hämta bilen på eftermiddagen om man lämnar in den på morgonen, berättar han.
Och alla som lämnar in sin bil får tillgång till en kostnadsfri lånebil.
- Vi har dels personbilar för våra privatkunder, dels skåpbilar för hantverkare som behöver låna en bil medan vi reparerar deras firmabilar, förklarar han
“Rekordet är 83 samtal på en dag!”
Ja, att telefonen går varm på Josefs bilservice är alltså inte så konstigt, trots att man egentligen aldrig har gjort någon reklam.
- Vi får 40-50 samtal om dagen – jag tror att rekordet är 83!
Och bland kunderna syns inte minst återkommande stamkunder som i årtionden litat på Josefs bilservice.
Vi har varit öppna så länge att vi har många stamkunder här i Mölndal och i övriga Göteborg som kommit hit i årtionden. De uppskattar att de vet precis vilka vi är som tar hand om deras bilar. De litar på att vi sätter rätt pris och vet vad vi gör!