“Klädintresset har jag fått av att jobba i butik i tjugosju år, bland annat på NK. Så jag har sålt många av våra märken i butik tidigare”, säger Josefin Stålberg. När möjligheten dök upp att ta över en verksamhet som var agentur för varumärkena Falke och Calida slog hon till. Love It Agency startades hösten 2020 i Stockholm och allt rullade snabbt på med fler märken som hörde av sig och ville samarbeta. Som till exempel Calida, Falke, Burlington, Hanky Panky och Esprit. Samtidigt fanns det kraxande olyckskorpar.
“Det var mitt under pandemin och vissa sade att det aldrig skulle fungera, att det skulle sluta med konkurs”, minns Josefin. “Men jag kände att ni har ingen aning om hur duktiga de här butikerna är, det kommer att gå bra eftersom vi har dem.” Modet att våga satsa och ta språnget har lönat sig. Det har gått väldigt bra för Love It Agency som nu har fem varumärken.

Underlätta vardagen
Idag är Love It Agency leverantör till cirka 400 butiker. När det ska göras inköp kommer de som driver och arbetar i butikerna till agenturen i Stockholm. Där blir de omhändertagna och ompysslade. “Då överöser vi dem mat och bakar till dem”, berättar Josefin. “Vi är till för butikerna och ska serva dem, utan dem är vi ingenting. Det är hela idén med agenturen, att ha märken som hjälper dem att sälja och underlätta deras vardag.”
Varje butik har en plats i Josefins stora hjärta. Hon är en driven entreprenör som jobbar nittio timmar i veckan och kämpar hårt för att nå framgång. Men det finns också en stark vilja att göra gott för andra. “Målet att bli största leverantören till alla butiker inom segmentet strumpor, underkläder och lounge för dam, herr och barn. Och sprida mycket kärlek och glädje längs vägen”, säger Josefin.

Ett exempel är hur hon använde en del av vinsten för att ge någon med utmaningar i livet en ny chans. Josefin ringde upp Arbetsförmedlingen och förklarade att hon ville anställa någon som inte fått jobb någon annanstans. Funktionsvariationer och diagnoser var inga problem.
“De föreslog en tjej och vi hade möte med Arbetsförmedlingen, men jag tröttnade när de pratade som om hon var dum i huvudet. Så jag tog henne därifrån och sade att du får en vanlig anställning hos oss, utan bidrag som jag inte ens visste att man kunde få”, berättar Josefin.

Åka runt och fika
Kvinnan, som hade social ångest och andra diagnoser, jobbade för Love It Agency i över ett år. Med mycket stöd och peppning blev kvinnan en uppskattad del av företaget. “Vi förändrade hennes liv. Hon fick självförtroende och vågade till exempel flytta hemifrån. Sådant vill jag fortsätta med”, säger Josefin.Omtanken omfattar också konkurrenterna, som hon inte vill kalla just det. “Jag ser dem inte som konkurrenter, man har mycket roligare tillsammans. Är vi i en butik pratar vi aldrig dåligt om andra utan lyfter gärna andra märken också”, förklarar Josefin.
Hennes företag har totalt fem anställda idag och visionen är att så småningom göra sig själv överflödig: “Jag har inga egna barn, det här är mina barn som ska ta över en dag. Planen är att jag ska vara borta om fem år och att Frida Kristensson, vår brand manager, ska ersätta mig.”

Fast att sitta hemma och rulla tummarna är inget som hägrar. “I framtiden skulle jag gärna åka runt till butikerna och bara fika, hjälpa dem och sprida energi. Det är det jag är bra på.” Men först ska Love It vara den hårdast arbetande agenturen och lyckas bli störst.
“Vi har tydliga mål och är extremt resultatinriktade”, säger Josefin. Alla här kommer till jobbet med inställningen att vi är bäst. Det är fint att ha lite hybris, man måste tro på sig själv!
