EM_Krogoco_09
3-5 min lästid

Krog & Co – Nöjeslivets hjärta med maten i centrum

Entreprenören och krögaren Arthur Albert har förvandlat Ljungbys krogliv. Hans Krog & Co har blivit nöjeslivets hjärta och visar vägen mot en ny, men samtidigt klassisk svensk krogkultur som sätter maten och den goda samvaron i första rummet. Vi träffade honom för att höra mer om ett koncept som blivit en riktig braksuccé.

Krögare med stora ambitioner


Allt började med ett gäng krögare med ett mål – att skapa en krogkultur där matupplevelsen fick vara tongivande. 


- Vi ville ha mer frihet, kunna sätta våra egna menyer och göra något riktigt bra för gästerna, berättar Arthur Albert. 


Han driver Krog & Co i Ljungby, men är dessutom en av flera delägare till det helt nya koncept Krog & Co som tagit Sverige med storm. Att det fungerar är tydligt, för man förgyller just nu kroglivet i sex svenska städer. Men vi ska uppehålla oss vid Arthur egen restaurang i Ljungby. Där händer det nämligen riktigt spännande och smakrika saker.



“Nu ska maten komma först!”


Han drev tidigare Harrys på orten, men kände att han ville något annat. På den tiden var det mer nattklubbsfokus, förklarar Arthur. “Maten stod inte i centrum, trots att det var maten som var den största dragaren. Det ville jag ändra på.” 


Lösningen blev det egna konceptet Krog & Co, en klassisk svensk krog där maten är huvudnumret, samtidigt som man också är det självklara navet i en stads nöjesliv med allt från livemusik och dans till quizkvällar. 



Det nya svenska kroglivet


Här ligger man uppenbart helt rätt i tiden. De senaste åren har en förändring skett i det svenska kroglivet, menar Arthur. Allt färre går ut för att festa med alkholintaget i fokus. 


Istället söker man en annan typ av krogupplevelse, där maten och restaurangmiljön är det viktigaste elementet. 


- Vi upplever att människor är mer fokuserade på maten och inramningen kring den än man varit tidigare och det tvingar oss att tänka på ett annat sätt, förklarar Arthur. 


En hyllning till det klassiska svenska krogköket


Det nya tankesättet genomsyrar allt på Krog & Co, från servicen och lokalen till menyn. Den innehåller trettio rätter med förrätter och efterrätter inräknade, och är komponerad för att erbjuda valfrihet, men samtidigt ge gästerna en fokuserad och kvalitetssäkrad matupplevelse. Man fokuserar på det klassiska och det svenska, sammanfattat i begreppet svensk bistro.



“Inga ribs och hamburgare!”



- Vi ville komma bort ifrån ribs och hamburgare, skrattar Arthur. 


Han syftar på hur försök att efterlikna den amerikanska sportbarskulturen under de senaste åren satt sin prägel på svenskarnas uteliv, kanske på den mer kvalitets- och råvaruorienterade krogmenyns bekostnad. 


På Krog & Co satsar vi på det vi kallar svensk bistro, alltså klassiska svenska krogrätter som Biff Rydberg, råbiff och entrecôte. Det är inte fine dining på ett snobbigt sätt, men fokus ligger på service och själva matupplevelsen. Du ska kunna komma hit och veta att det alltid är en jämn och bra kvalité på allt.



Öppet och välkommnande 


Att driva kvalitetskrog ställer förstås stora krav även på lokalen. Arthur och hans team har lagt ned ett stort arbete sedan de tog över. Inredningen är ny och ger ett lyxigt, men samtidigt tidlöst och inbjudande intryck. Helt enkelt en lokal att trivas i, som väl speglar den ambitiösa servicen och menyn.


- Det känns lite varmare än vad det har varit innan, berättar Arthur. Vi har satsat på träpanel och gett baren en mer exklusiv inramning. Det ger en helt annan känsla. Både mer öppet och mer välkomnande.



Han brinner för kroglivet


Visionen på Krog & Co i Ljungby är att skapa en plats som är öppen och tillgänglig för alla, där man kan lita på att alltid få god mat och riktigt bra service. Och i Arthur Albert har man en äkta eldsjäl som brinner för kroglivet.


Jag älskar att ta hand om folk. Känslan att få ge bra service och se hur människor trivs och kommer tillbaka – gång efter gång efter gång. Det ger mig så väldigt mycket glädje. 




2024-06-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies