Industritvättmaskinerna som tillverkas i Vislanda är kundanpassade och utformade efter varje kunds behov och här hjälper de kunderna att lösa problem.
– Kunden kommer till oss och talar om vilken komponent de har, hur många som ska tvättas i timmen, i vilken temperatur och så vidare. Därefter konstruerar vi en maskin som uppfyller kraven. Här skapar vi hundra procent kundunika maskiner, säger Michael Wickell, som är vd och ägare sedan tre år tillbaka.
Inom företaget som funnits ända sedan 1947 finns en stor teknisk kunskap kring avancerad tvätteknik.
– Hemma lägger du in tvätt i en tvättmaskin som tar cirka två timmar. Inom industrin idag kan man tvätta ett motorblock på 54 sekunder och därför krävs det också en helt annan process och kunskap.
Maskinerna är hållbara i många avseenden, inte minst ur miljösynpunkt.
– Idag använder vi jordens resurser i ett slit och släng samhälle. Det viktigaste vi kan göra för miljön idag är att konstruera saker som håller länge och det gör vi.
Komponenterna som tvättas i maskinerna är allt ifrån produkter inom bilindustrin som bromsrör, kugghjul och bromskåpor till kärl inom livmedelsindustrin.
– Smuts ger slitage och renhet ligger högst upp på listan hos många företag. För tjugo år sedan sa bilförsäljaren ofta att man skulle köra försiktigt de första hundra milen, för att köra rent systemet och sedan byta olja. Idag kan man byta olja efter 3 000 mil, eftersom komponenterna är rena redan från början.
Genom en patenterad lösning som företaget tog fram för två år sedan kan de göra rent även i trånga utrymmen.
– Vi hittade en lösning med riktade strålar som kan göra rent i hål som inte är genomgående, det har inte varit möjligt tidigare.
Deras kunder finns främst i Sverige men maskinerna finns i stort sett över hela världen, då många av de svenska företagen har systerföretag i andra länder. Företaget har också agenter ute i både Tyskland och Polen. Sedan två år tillbaka har de dubblat sin omsättning, från 24 miljoner till närmare 50 miljoner kronor. Målet är att fortsätta växa och samtidigt bygga upp en struktur i bolaget.
– Vi har jobbat mycket med att bygga struktur och ordning de senaste åren. Inom företaget har vi en säljorganisation som har ett tydligt budskap, en projektledningsorganisation som driver projektet från a till ö samt en produktionsorganisation med styrda flöden. Om vi ska växa och bli ett stort och bra bolag, måste vi ha processer och strukturer där vi har olika uppgifter i kedjan. Det företaget vill jag bygga.
Företaget jobbar också till stor del med utvecklingsprojekt, bland annat har de jobbat med ett projekt inom energiåtervinning.
– Det här projektet är vi snart i mål med och det går ut på att när man värmer vatten ska det gå ner i en tank och kunna användas gång på gång, avslutar Michael.