Det här är en text om två företag, Balders hage och Strömshaga. Det låter kanske lite komplicerat, men faktum är att det hela är mycket enkelt. Allt handlar nämligen om entreprenörsfamiljen Björkman och deras passion för hantverk och lantlig inredning som håller, i generation efter generation efter generation.
Lantlig inredning – ett tydligt koncept
Den passionen har tagit dem från en liten butik i Alingsås till platsen där vi ses, Strömshagas huvudkontor, lager och showroom i Floda utanför Göteborg.
- Hjärtat kommer från det gamla – med inspiration från svunna tider, som vi brukar uttrycka det, förklarar John Björkman, mellanbarn i syskonskaran och VD för Strömshaga, familjens produktvarumärke.
För både företag och privatpersoner
Stilmässigt betyder det som sagt en förkärlek för lantlig och klassisk svensk inredningsstil som sträcker sig till tidigt 1900-tal. Det är på sitt sätt tillbakablickande, men aldrig utan en lika tydlig blick framåt. Sakerna ska ju hålla, det är hela poängen. Det betyder att allt man säljer är noga utvalt för att passa moderna stilar och smaker. På Balders hage är målgruppen privatpersoner, medan Strömshaga vänder sig till återförsäljare av olika storlekar över hela landet.
- Bland våra kunder finns många små gårdsbutiker, men vi finns också på Cervera, berättar John.
Mer än 50 år i branschen
I dag är de fem familjemedlemmar i företaget, Kerstin och Karl-Johan och deras tre barn Linnéa, John och Algoth. Verksamheten under namnet Balders hage påbörjades redan 1973. Kerstin och Karl-Johan förenades då av övertygelsen om att tingen vi lever med ska vara gjorda för att hålla och att vi har mycket att lära av gamla tiders hantverk och förhållningssätt. På tvärs mot den moderna tidens slit-och-släng-konsumtion bestämde de två sig för att öppna en butik av ett helt annat slag.
Start i liten skala
I ett vackert gammalt trähus i centrala Alingsås grundade de Balders hage.
I början tillverkade Karl-Johan på egen hand en del av varorna, men det mesta gjordes av skickliga slöjdare som makarna Björkman lärt känna. Med åren skaffade de sig ett stort kontaktnät av leverantörer och utbudet växte. Man reste på mässor och byggde med tiden upp en grossistverksamhet. Butiken i Alingsås fick sällskap av filialer, först i Trollhättan, därefter på Marstrand och i Göteborg
Då som nu: vackra, nyttiga, hållbara ting
Då som nu handlade det förstås om kvalitet, men också om estetik och funktion, och aldrig tagna var för sig. Nej, likt forna tiders slöjdalster är tingen man finner hos Balders hage och Strömshaga alla tre på samma gång – vackra, nyttiga och hållbara. Den här visionen passade 1970-talets vurm för folklig kultur och hantverk som handen i handsken.
Ett tidlöst framgångsrecept
Men det är också ett tidlöst framgångsrecept. Inte minst idag, när det blivit lättare än någonsin att klicka hem varor som kanske inte alltid håller vad de lovar. Eller som John formulerar det:
Det finns så många som bara säljer produkter idag. För oss är det viktigt att erbjuda en helhet. Vi vill att våra kunder, oavsett om de är privatpersoner eller företag, ska känna att de får något mer än bara en lampa eller en fin detalj. Vi vill erbjuda hemtrevnad, från atmosfären och servicen i butiken till känslan som produkterna skapar på plats i hemmet eller på kontoret. Lite som det var förr kanske, när saker gick i arv och var mer än bara slit och släng.
Blomstrande webbshoppar
Familjen Björkman driver inte längre några fysiska butiker. Däremot har man blomstrande webbshoppar för såväl Balders hage som Strömshaga. Där kan man hitta det mesta inom heminredning med lantlig inriktning – fotogenlampor, ljusstakar, dekorationer, textilier, taklampor, korgar och mycket, mycket mer. Så här års börjar julpyntet ta plats i båda butikerna.
Ett familjärt familjeföretag
I Floda finns de två företagens hjärta. Allt sker inom samma väggar – kontor, showroom och lager finns i samma byggnad. Det är helt i linje med familjen Björkmans filosofi när det kommer till företagande.
- Det ger sammanhållning och bidrar till att skapa den där familjära känslan som vi vill ska genomsyra företaget, förklarar John.
Vi är ju en hel familj om fem som jobbar i firman och vi är måna om att den familjära känslan även ska innefatta våra anställda och våra kunder. Vi vill känna våra kunder och att de ska känna oss.