Byggbranschen är full av jättar. Det finns gott om stora bolag där man aldrig vet vem som kommer när man ringer och såväl personal som kunder förvandlas till pinnar i statistiken. Det är lätt att tänka att det måste vara så, att störst också är bäst. Men det är långt ifrån sanningen. I alla fall om du frågar Hanna Pettersson, en av tre delägare till Latorps betonghåltagning, en av Örebros mest efterfrågade företag för betonghåltagning, betongborrning, rivning och bilning.
Visionen: “Personligt, proffsigt och lokalt”
När LABE startade 2021 var det med det uttalade målet att göra saker och ting på ett lite annorlunda sätt. Då var de fem i bolaget förutom Hanna själv, delägarna och arbetscheferna Fredrik Gullström och Glenn Furevik och Henrik Axelsson och Henrik Södergren, två rutinerade håltagare. Valet att starta eget växte fram ur egna erfarenheter av att jobba i ett stort bolag, förklarar Hanna:
“Vi hade jobbat ihop i ett företag som köpts upp av en större koncern. Allt skulle helt plötsligt gå via huvudkontoret och vi kände att vi blev allt mer begränsade och mindre personliga, både internt och i relation till våra kunder. Vi kunde inte göra ett lika bra jobb helt enkelt. Till sist så ledsnade vi på det och bestämde oss för att starta eget.
Ett framgångsrecept
Med LABE skulle det bli annorlunda. Visionen var redan från start att bygga upp ett bolag där varken kunder eller anställda skulle känna sig som en i mängden. Istället skulle relationerna stå i centrum. I en byggvärld full av ansiktslösa storbolag skulle LABE möta kunderna ansikte mot ansikte och bygga personliga och långsiktiga relationer människa till människa. Det har utan tvekan fungerat.
Expansion med eftertanke och omsorg
Idag tre år efter starten har personalstyrkan vuxit till fjorton. De flesta av dem är tidigare arbetskollegor med många år i branschen. Man vänder sig till byggbolag, fastighetsägare och industriföretag och arbetar i första hand i Örebro med omnejd. Men man tvekar inte att göra avstickare till andra orter om kunderna ber om det. Expansionen låter kanske snabb, men den har skett med eftertanke och enligt principen att LABE måste behålla sin familjära prägel, internt såväl som i relation till sina kunder.
- Det viktigaste för mig är att vi levererar hög kvalitet till våra kunder och att vi har roligt på jobbet, förklarar Hanna och utvecklar:
Och det hänger ihop! Vi är som en andra familj på LABE, vi har väldigt roligt tillsammans, och det tror jag märks på det vi levererar till våra kunder. Vi håller högst kvalitet när vi håller liv i det familjära. Jag brukar säga det att den dagen då jag inte känner mina anställda, då har vi blivit för stora.
Yrkesstolta håltagare med sikte på framtiden
Det är på det här sättet som Hanna vill att LABE ska förbli ett välfungerande företag som ger kunderna vad de vill ha och de anställda en bra arbetsdag. Hon och de andra delägarna är fast beslutna att hålla fast vid det personliga och aldrig blir så stora att man blir ansiktslösa för kunderna. Eller som Hanna själv formulerar det:
Vi är vi – och du får det du betalar för! Vi är personliga, lokala och kunniga, yrkesstolta håltagare helt enkelt. Och våra kunder känner oss, de vet vilka vi är, inte bara som företag utan som människor. Det är vår styrka och den ska vi behålla!