Petra Lusth Brambeck har arbetat inom vården
sedan 1988 och har gått den långa vägen från vårdbiträde till enhetschef. Det
faktum att hon känner till omsorg från ax till limpa har gett henne fördelar
och större förståelse för vad verksamheten behöver. Samspelet mellan henne och kollegan
Helena Lindström är också viktig. De har lika värderingar och anser båda att en
bra hemtjänst och äldreomsorg ska vara personlig, anpassad efter individens behov
och ligga kunden nära.
– Dessutom krävs ett äkta engagemang och det är
viktigt att personalen trivs för att kunna göra ett bra jobb, säger Helena.
Konceptet för Petras hemtjänst är just att
vara nära kunderna och delaktig i deras dagliga verksamhet. Bland annat har man
inte fasta telefontider utan försöker se till att alltid svara i telefonen. Om
man inte hinner det lyssnar någon i personalen av telefonsvararen och ringer därefter
upp. Ofta är det till och med Petra själv som svarar.
– Många blir förvånade över att de får prata
med ”Petra själv”, säger Petra och skrattar.
Uppskattningen från kunderna talar i alla fall
sitt tydliga språk.
– Vi har fått väldigt fin respons, säger Petra
och berättar om tackbrev de får från nöjda kunder.
Uppskattningen och den stora kundnöjdheten har
gett utdelning i form av ett växande företag.
– Vi har gått från två anställda för ett år
sedan till att nu vara 23 anställda, säger Helena.
Till hösten finns det planer på att starta upp
ett nytt kontor i Liljeholmen och att utöka verksamheten till att även omfatta
Södermalm. För Petras hemtjänst är det viktigt att verka lokalt och ha koll på
små men avgörande ting.
– De stora vårdbolagen vill säkert ge bra vård
men de sätter sig inte in i detaljer som är viktiga, förklarar Helena.