244018 WE Dental_01
3-5 min lästid

Med patienten i centrum hos Nackas mest personliga tandläkare

På bara två år har WE Dental blivit en av Nackas mest uppskattade och välbesökta tandläkarkliniker. Med lyhördhet, förståelse och servicekänsla möter tandläkarna, ägarna och livskamraterna Joelina Wallstén och Hampus Eksell med personal patienter i alla åldrar och med alla slags tandvårdsbehov – från akuttandvård till bastandvård, tandimplantat och tandregleringar. Vi träffade Joelina och Hampus för att höra mer om hemligheten bakom succén och lär oss om det klassiska tandvårdsrådet 2-2-2 fortfarande gäller.

I vackra nybyggnationen Stadsporten längs Värmdövägen ligger WE Dental – en av Nackas mest populära tandläkare. När man kliver in genom dörrarna är det dock lätt att få för sig att man inte alls har kommit till en tandläkare. Inredningen påminner snarare om en exklusiv hotellreception. I väntrummet småpratar patienterna med varandra. Stämningen är familjär och välkomnande – och det är precis som Joelina och Hampus har velat ha det.


“Hemtrevligt är bättre för alla”

- Ja, vi satsade verkligen på inredningen när vi planerade kliniken. Det var jätteviktigt för oss att den skulle spegla oss, den blir ju som ett andra hem, förklarar Joelina när vi har satt oss i personalrummet och Hampus fyller i:


Men den stora vinsten är förstås för patienterna. Vi märker att de blir mycket lugnare och mer avslappnade när de kommer in här där det är varmt och mysigt, snarare än kallt, vitt och sterilt.


Årtionden av tandvårdskunnande

WE Dental har bara funnits i två år, men på kliniken finns årtionden av kunskap och erfarenhet. Joelina har jobbat som tandläkare i 23 år, 21 av dem på Folktandvården i Nacka. Hon känner sina patienter utan och innan och många av dem följde med henne när WE Dental slog upp dörrarna. 


- Det är jag väldigt glad och tacksam för, berättar hon. 


Hampus tog sin examen från KI 2016 och har därefter jobbat på Folktandvård, Gävle sjukhus och Eastmaninstitutet. När Joelina berättade om sina planer på att öppna en egen klinik kände han direkt att det passade honom perfekt. 


- Jag älskar sådana projekt och tyckte att det lät väldigt roligt, förklarar han. 


2019 började vi skissa och planera. Eftersom huset är nybyggt fick vi vara med redan på ritningsstadiet och forma kliniken från grunden, precis som vi ville ha den. Det är kul att känna att man har byggt upp något helt nytt och jobbat fram det från ritningar till färdig klinik. Vi är väldigt glada att allt fungerar som vi vill och att patienterna verkligen har hittat hit.


Med patienten i centrum

Redan från början var målet att WE Dental skulle vara en klinik där patienterna stod i centrum. 


- Jag tror att det finns ett behov av att kunna välja mellan olika typer av kliniker, förklarar Joelina. Vi ville vara lite mer personliga och patientfokuserade än vad tandläkarkliniker ofta är.


Så har blivit. Det skapar trygghet och lugn, särskilt hos patienter för vilka ett besök hos tandläkaren är förknippat med rädsla och oro. Eller som Joelina förklarar det:


Vi satsar först och främst på att vara breda allmänpraktiker, vi ska vara en tandvårdsklinik för alla helt enkelt, oavsett vad man behöver hjälp med. Patienternas behov ska stå i centrum, vilket speglas av våra fördjupade kunskaper inom kirurgi, tandlossningssjukdomar, bettuppbyggnad, tandregleringar och implantat. Och vi använder oss inte av standardiserade besöksintervall utan avgör från patient till patient beroende på hur behovet ser ut. 


Teamwork – hemligheten bakom succén

Både Joelina och Hampus är noga med att lyfta fram att framgångarna inte minst beror på att de hittat fantastisk personal som delar deras värderingar om en mer familjär och patienttillvänd tandvård. Idag är de sju stycken på kliniken, tre tandläkare, en tandhygienist och tre tandsköterskor. Man har tre behandlingsrum och står i begrepp att öppna ett fjärde. Hampus är mycket nöjd med gruppdynamiken och kompetensen hos alla i personalen. 


Jag är jätteglad att vi har en sån otrolig personal. De tar så stort ansvar och håller verkligen verksamheten igång. Det är ett måste på en såhär liten klinik och vi har ett riktigt bra team. Det är därför allt har fungerat för oss sedan vi startade och anledningen till att vi står där vi gör idag.


Håller det klassiska rådet?

Men hur var det nu med klassikern 2-2-2 – håller den fortfarande? 


- Ja, faktum är att det är ett råd som står sig, förklarar Joelina. 


Rekommendationen är fortfarande 2-2-2.  Det vill säga borsta tänder två gånger om dagen, två minuter per gång och med två centimeter tandkräm. Då håller man tänder friska.



2024-10-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies