143024-Motorteknik

Motorkunnigt på bred front

Drygt 40 000 mil på tio år har det hunnit bli för Nynäshamnsbelägna Motorteknik som åker landet runt för att serva och reparera industrimotorer. Bland annat har företaget varit ansvarigt för samtliga IVECO:s garantier och felsökningar i Stockholm med 30 mils omnejd under den tid då IVECO hade egen filial i Göteborg.

– Det har varit mycket med uppdragen för IVECO, berättar Patrik Jansson som har drivit Motorteknik som enskild firma sedan 2003 och ombildade det till aktiebolag för två och ett halvt år sedan.


Han menar att det är tydligt att folk med kompetens och kunskap kring den nyare sortens motorer är hårdvaluta i branschen.
– Så fort det blir elektronisk styrning är det en stor brist, förklarar Patrik Jansson som sällan tar emot eller servar bilar som har mer än tio år på nacken.
– Äldre bilar blir mer kostnadskänsliga och därför går det inte att lägga ner tid på sådana. Att bilarna här är äldre än tio år är sällsynt.

Motorintresset har funnits hos Patrik Jansson så länge han kan minnas. Bilar, mopeder och motorcross – allt med en motor var intressant redan då han lärde sig att gå. I dag har han avverkat 20 yrkesverksamma år i branschen och på verkstaden tar Patrik Jansson framför allt emot Volkswagenkoncernens bilar (Volkswagen, Skoda och Audi) för att utföra allt från felsökning till vanlig service. Trots att man inte är någon auktoriserad verkstad är man mycket kunniga och har även kontakter på Volkswagen som gör kunskaperna mer än tillräckliga.
– Förut hade Volkswagen en egen serviceanläggning här nere och nu ligger den närmaste i Haninge. När bilen blir tre år eller äldre och inte har sin mobilitetsgaranti spelar det i stort sett ingen roll var man lämnar in bilen förutsatt att företaget man lämnar bilen till följer tillverkarens rekommendationer, säger Patrik Jansson som aldrig köper eftermarknadsreservdelar från andra tillverkare än Volkswagen.

Reservkraft, sprinklers, skogsmaskiner och tåg. Motorteknik, som delar lokaler med Adolfsson Recond & Bilservice, ordnar inte bara bilar utan också allt som har med industrimotorer att göra. I samband med dessa brukar det bli minst två resor till kunden.
– Eftersom vi inte kan ha med alla grejer till en motor från början måste vi åka dit en gång först och sedan beställa grejerna som behövs för att sedan och komma tillbaka, säger Patrik Jansson som löser problemen med sina systemkunskaper.
Det handlar helt enkelt om att veta hur motorstyrningen fungerar. Dessutom har Patrik Jansson byggt upp ett omfattande och värdefullt kontaktnät genom åren, något som givetvis är till hjälp i problemlösningen emellanåt.

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies