Nikotinpåsarna har tagit Sverige med storm. Antalet svenskar som snusar har ökat under de tre senaste åren, och det vita, tobaksfria snuset är en stor anledning bakom utvecklingen. Under 2022 uppgav 18 procent av kvinnorna i åldersgruppen 16–29 att de snusar tobaksfritt snus dagligen eller ibland, och 12 procent av männen detsamma.
Nikotinpåsar en miljardindustri – även utanför Sverige
Det vita snuset kom till Sverige under 2014. Med anledning av dess uppsving sedan dess är det en lång rad företag som lockats till marknaden. I dag finns ett flertal olika märken, såsom Swave, och en mängd olika smaker för användarna att välja bland.
Under dess knappa nio år på marknaden har det vita snuset utvecklats till en miljardindustri, och det är långt ifrån bara i Sverige som nikotinpåsarna tycks göra succé bland snusare. I våra nordiska grannländer är användandet av vitt snus utbrett. I Norge, till exempel, snusar betydligt fler unga kvinnor än i Sverige, uppger Aftonbladet.
I Danmark kan man inte köpa traditionellt snus, det vill säga sådant som innehåller tobak, men nikotinpåsar finns tillgängliga i butikerna. Detta har gjort att snusanvändningen ökat i landet. I Finland kan man i dagsläget inte köpa snus, men trots det är användningen utredd bland landets invånare, bland annat då det privatpersoner importerar det från Sverige.
USA en stor marknad
Snuset har även nått utanför Nordens gränser. Under 2022 kunde vi bland annat läsa om att produkten var en stor trend bland ungdomar i Frankrike. En av de största marknaderna för vitt snus hittar vi dock ännu längre bort, på andra sidan Atlanten.
I USA har de tobaksfria nikotinpåsarna, eller nicotine pouches som det kallas där, funnits tillgängliga under lång tid. Användandet har ökat under de senaste åren, vilket gjort att tillverkningskapaciteten gjort detsamma.
Snusbolag har tidigare rapporterat att de sålt tiotals miljoner dosor i USA per år, och presenterat en målsättning om att nå hundratals miljoner inom kort. Enligt Dagens industri spås den globala marknaden för nikotinprodukter växa till 1,1 miljarder sålda dosor till år 2025.
Nya regler kräver att företagen anpassar sig
Med anledning av det vita snusets popularitet har flertalet länder infört tydligare regler som företagen behöver anpassa sig efter. I Sverige infördes under 2022 18-årsgräns för att köpa nikotinpåsar, tillsammans med begränsningar i marknadsföringen. Reklam för produkterna får inte riktas till personer under 25 års ålder och inte hänvisa till smak om det inte anses motiverat.
Även utomlands diskuteras nya regler för snus. I Finland, till exempel, är snusanvändningen så omfattande att det nu tillsatts en arbetsgrupp för att reda ut hur landet ska bli nikotinfritt till 2030. Ett förslag är att man ska förbjuda privatimport av snus.
I Norge har man lagt fram förslag om att förbjuda snusförsäljning via nätet. Enligt GP köper många av landets snusare sina produkter online, då det ofta är billigare samt att frakten kan vara gratis. Därtill menas det att det funnits brister i ålderskontroller, och att det eventuella förbudet skulle råda bot på detta.
I Sverige har det ännu inte synts någon nedgång i snusandet efter den nya lagens införande. Det återstår ännu att se hur snusmarknaden utomlands utvecklar sig, men sannolikt är att företagen kommer behöva anpassa sig efter nya krav i framtiden.