Nordic Vehicle Conversion AB bildades 2011 då fyra etablerade varumärken slogs samman. Under koncernens tak samlas i dag Euro-Lans, Karosseriverken, U-Lift samt Ydre Skåp, varumärken som alla fungerar som enskilda affärsområden men med gemensamma supportfunktioner som ekonomi, kvalitets- och HR-avdelning i form av Nordic Vehicle.
– Samtliga bolag har en egen chef, och eftersom vår produktportfölj är väldigt vid har vi prioriterat säljare med specialistkompetens inom varje affärsområde. På så sätt kan vi garantera våra kunder den expertis och service som vi är så måna om att leverera, förklarar Stefan Magnusson, koncernens vd.
Stefan, som började på Nordic Vehicle för två år sedan, tog över ett företag med en nedåtgående trend. Denna utveckling har han dock på kort tid vänt och Nordic Vehicle befinner sig i dag i stället i kraftig expansionsfas. Stefan har dock en ödmjuk inställning till framgångarna och vill framför allt lyfta fram företagets erfarna och skickliga personal.
– Tillväxten beror inte främst på mitt arbete. Det är personalen som driver företaget framåt, säger han stolt.
Nordic Vehicles huvudkontor ligger i Blekinge, närmare bestämt i Backaryd, några mil norr om Ronneby.
Bolaget verkar i Backaryd med undantag av Ydre Skåp, som sedan starten 1999 bedriver sin verksamhet i östgötska Ydre.
– Ydre Skåps verksamhet ligger i ett eget bolag och de sysslar huvudsakligen med tillverkning och påbyggnationer av volymskåp, flak, kåpor och inredningar till lätta lastbilar, berättar Stefan.
Vanliga kunder är hantverkare, kraftbolag och andra ambulerande verksamheter. Man erbjuder kompletta
inredningslösningar samt utrustningstillval i form av till exempel kylaggregat och ljusramper.
– Affärsidén är enkel och kan sammanfattas med att man ska förse generalagenter och återförsäljare med produkter för transportbilar, förklarar Stefan.
U-Lift och U-Lift Train är två affärsområden som tillhör samma bolag.
– U-Lift tillverkar och säljer person- och lastlyftar samt luftfjädringssystem till färdtjänstbussar, säger Stefan och berättar att den kompressor som används till luftfjädringen har dubbelt så lång livslängd som andra på marknaden.
Något som trots att U-Lifts priser är aningen högre naturligtvis är ekonomiskt lönsamt i längden.
– Vem som helst kan sälja billiga produkter. Vi är specialiserade på kvalitet, försäkrar Stefan.
Det övergripande syftet med U-Lifts verksamhet är att underlätta och förenkla liv och arbete för rullstolsburna och färdtjänstchaufförer, och man säljer både internt till Karosseriverket och externt.
U-Lift Train är som namnet antyder specialiserade på ramper och lyftar för spårburna fordon.
– Vi säljer våra produkter U-Lift på den internationella marknaden och det är ganska häftigt att tänka på att tåg över hela världen är utrustade med lyftar och ramper konstruerade och producerade här i lilla Backaryd, ler Stefan.
Karosseriverken – ytterligare en av hörnstenarna i Nordic Vehicles breda verksamhet – verkar inom persontrafiken där man erbjuder om- och påbyggnationer för fordon främst inom persontransport. Bolaget, som i dag är marknadsledande, grundades redan 1957 då man började inreda taxibilar och skolbussar.
Många av de utryckningsfordon du möter i trafiken är försedda med utrustning från Euro-Lans som är en av landets största ambulanstillverkare och bygger ambulanser i olika storlekar samt erbjuder större skåp- eller containerambulanser byggda av deras samarbetspartner WAS i Tyskland.
– Till sommaren kommer vi att lansera ett nytt styrsystem för sprinterambulanser och vi har redan lanserat vår egen NIDIA-inredning som är lätt att rengöra och mycket ergonomiskt utformad, berättar Stefan.
Vad gäller tekniska innovationer ligger man hela tiden i framkant.
– Arbetsmiljö och säkerhet präglar hela Nordic Vehicles verksamhet och för att garantera detta arbetar vi i nära samarbete med generalagenter och besiktningsorgan, säger Stefan.
Man genomför avancerade krocktester och analyser innan man introducerar nya produkter. Den inre säkerheten utgör basen i företagets värdegrund.
– Vi kan inte riskera att något inte fungerar som det ska. Enligt lag måste vi kunna garantera att våra produkter är säkra ur alla hänseenden, förklarar Stefan och berättar att man har en heltidsanställd expert på vilka lagar som gäller.
Något inte många, om ens någon, i branschen kan stoltsera med.
– Vi är också ensamma om att satsa hårt på eftermarknad med support, garanti och service genom att ha en avdelning som enbart arbetar med de delarna, säger Stefan.
Nordic Vehicle ökade sin omsättning med tio procent under 2016 och i år räknar man med en fördubbling av den tillväxten.
– Det finns ett stort behov av våra produkter och kunderna väljer oss för den trygghet som vår specialistkompetens utgör, avslutar Stefan.