Att göra det lilla extra
Från att hjälpa till att ansöka om handikapptillstånd och bostadsanpassningar till personlig assistans sökande, bilstöd, står Assistans Hjärtat vid sina kunders sida. De arbetar inte bara för att säkerställa att deras klienter får den assistans de behöver, utan också för att ge dem den tid, uppmärksamhet och vård de ofta saknat från andra företag.
Många vet inte vad de har rätt till och får ofta ta reda på det på egen hand. Vi hjälper till med allt och ser till att du vet vad du har rätt till, förklarar grundaren Egzona Skupoli.
Assistans Hjärtat anpassar sina tjänster efter varje individs särskilda behov, och strävar dagligen efter att leverera vård som speglar deras höga kvalitetsstandarder och rutiner. Och det är denna princip som har lett till att Assistans Hjärtat idag har nästan 50 anställda, spridda över Sverige, från Borås och Jönköping till Stockholm och söderut. Trots expansionen är grundarens engagemang för personlig närvaro oförändrad.
Jag vill kunna kolla till alla mina kunder med jämna mellanrum så att de får det de behöver och även se till att det går bra för mina anställda, säger Egzona.
Arbetar med hjärtat
Vid rekryteringen av personal lägger Assistans Hjärtat stor vikt vid att de inte bara har rätt kompetens, utan också rätt inställning och personkemi.
Här ska varje medarbetare vara trygg, känna sig sedd och arbeta utifrån hjärtat, berättar Egzona.
Detta återspeglas i kvaliteten på den assistans som erbjuds och i de långvariga relationerna med klienterna. Med nästan två decenniers erfarenhet inom socialt arbete har Egzona och hennes medarbetare format ett företag med ett hjärta stort nog att omfatta varje klients unika behov.
Jag vill bevara den personliga relationen med mina kunder och satsa på personalen och de kunder jag har. Alla ska jobba med hjärtat. Man märker snabbt om en person verkligen vill jobba med människor. Det är också viktigt att vi alla känner oss lika värda oavsett titel, säger Egzona.
Allas rätt till en hjälpande hand
Grundaren till Assistans Hjärtat började sin karriär som 18-åring. Då arbetade Egzona som personlig assistent samtidigt som hon studerade. Detta arbete lade grunden för Egzonas vision att hjälpa personer med funktionshinder på ett bättre sätt. Efter sin utbildning fortsatte Egzona att arbeta inom socialtjänsten i Malmö, för att senare bli mamma och efter det LSS-utredare. Varje steg på vägen förstärkte hennes övertygelse om vikten av individanpassad och engagerad omsorg.
Jag kände att personer med funktionshinder var väldigt sårbara och i behov av mer personligt anpassad hjälp. De är de finaste personerna som finns, jag är alltid glad när jag arbetar med dem, säger Egzona.
Assistans Hjärtat i Ängelholm grundades utifrån ett djupt engagemang för att göra skillnad i människors liv. Grundaren, en 32-årig kvinna vars karriär spänner från personlig assistent till LSS-utredare, beskriver sin resa som oväntad men oerhört belönande.
Det fanns inte ens på kartan att starta eget, men att få göra det på mitt eget sätt, utifrån mina värderingar, och kunna göra det lilla extra var en möjlighet jag inte kunde ignorera, säger Egzona.
Så småningom lade hon grunden för Assistans Hjärtat. Här möts personlig erfarenhet och professionell expertis dagligen för att erbjuda en mer tillgänglig och inkluderande assistansservice. Med ett framgångsrika första och ett halvt år bakom sig ser grundaren och Egzonas team mot framtiden med optimism. För henne handlar det inte bara om att expandera företaget, utan om att fortsätta göra en meningsfull skillnad i människors liv. Assistans Hjärtat står som ett lysande exempel på hur passion och professionalism kan kombineras för att skapa en tjänst som verkligen förändrar liv.