Tillsammans med sina fyra heltidsanställda utför Irina Eleryd alla tjänster som beviljats av kommunens biståndshandläggare. Det kan till exempel handla om städning, hygien eller matlagning hos människor som gärna vill bo kvar hemma så länge som möjligt.
– Det allra viktigaste för mig är att vi skapar en personlig relation till våra kunder och att vi lär oss deras vanor för att kunna ge dem den allra bästa service och livskvalitet vi kan, säger Irina.
Just för att lära känna kunderna och minimera antalet nya ansikten har man delat upp dem mellan sig.
Irina vill inte att hennes anställda ska stressa mellan olika uppdrag utan uppmanar dem att lyssna till vad kunden har för behov just i dag.
– Vill de prata ska man stanna och prata och vill de inte duscha en dag ska man fråga när de i stället vill duscha, förklarar Irina som anser att flexibilitet och förmåga att anpassa sig efter människors behov är det enda sättet hon vill driva sitt företag på.
– Vi är inte i den här branschen för att bli rika, konstaterar hon ödmjukt.
Utöver de biståndsberättigade tjänsterna erbjuder Irmas en hel del tilläggsservice. Fönsterputs och storstädning är ett par exempel.
– Eftersom vi lär känna våra kunder märker vi när deras behov av hjälp förändras. Då hjälper vi dem att ansöka om ytterligare bistånd, berättar hon.
Irma Hemtjänst arbetar i nära samverkan med vårdcentral och anhöriga. De är behjälpliga med tidsbokning och hjälp som kanske går lite utanför den traditionella hemtjänsten.
– Den här flexibiliteten är så mycket värd – både för oss och för våra kunder, säger Irina.