Som verksamma inom byggbranschen med ett brinnande intresse för heminredning och design var steget till en egen möbel- och heminredningsbutik inte stort för Magnus Florin och Gustav Alpe. Med fokus på näthandel driver de Furnitureplace, som trots att det bara haft öppet i några månader redan har blivit en framgång bland både gävlebor och internetshoppare från hela Sverige.
– Utöver vår hemsida, där man kan handla alla sorters möbler och inredningsdetaljer, har vi även en 1 000 kvadratmeter stor butik i Gävle, berättar Magnus Florin.
Sortimentet är stort och noga utvalt för att kunna erbjuda något för alla, men samtidigt har man varit noga med att erbjuda personliga detaljer som inte går att hitta någon annanstans.
– Vi har ett brett utbud med en egen touch. När man besöker vår butik eller vår hemsida ska man känna igen och veta att man är på Furnitureplace, säger Magnus.
Trots det gigantiska utbudet är hemsidan lättöverskådlig och inspirerande. Bilderna är tydliga och den välplanerade strukturen gör att man inte tappar bort sig. Användarvänligheten är hög.
– Det ska inte vara svårt eller krångligt att handla hos oss, försäkrar Magnus.
Utbudet består av möbler i alla kategorier och storlekar. Magnus påpekar att många nog inte tänker på att det är otroligt smidigt att beställa även stora möbler som sängar och soffor på nätet.
– Vi har avtal med DHL och skickar varorna samma dag som kunden beställer. Leveranstiden är cirka två dagar oavsett var i landet du bor eller storlek på den möbel du har beställt. Dessutom är frakten helt kostnadsfri, berättar Magnus.
Han tillägger också att de även tar med kundens gamla soffa för återvinning om så önskas. På så sätt slipper kunden dels hyra ett släp för att själv frakta bort den, dels bära möbels.
Ytterligare något som är unikt för Furnitureplace är att man lagerhåller alla varor.
– Om du beställer en soffa i en vanlig butik måste du ofta vänta länge på leverans. Så är det inte hos oss. Vi har allting i lager och det är bara om du vill ha ett specialutförande som du kan behöva vänta, säger Magnus.
Han och Gustav är måna om att hålla priserna nere. Man vill ge alla människor möjlighet att köpa möbler av god kvalitet till ett förhållandevis lågt pris.
– Vi använder oss inte av mellanhänder utan köper våra möbler direkt från fabrikerna och det gör att vi kan erbjuda våra kunder ett lägre pris utan att kompromissa på kvalitet eller design, förklarar Magnus.
Mottagandet har varit mycket positivt. Gävleborna har länge saknat en välförsedd inredningsbutik och internetkunderna uppskattar utbudet, priset och den korta leveranstiden.
– Det är roligt och speciellt att handla till sitt hem. Och ingen vill då gå och vänta när man bestämt sig och beställt det man vill ha, säger Magnus.
Utöver möbelsortimentet – som består av bland annat matsalsmöbler, förvaring, fåtöljer, sängar och mattor – finns här detaljer som är så viktiga för att skapa ett personligt hem. Man vill att hemmet ska spegla vem man är och det har Magnus tagit fasta på när han tillsammans med inredare valt vaser, tavlor, lampor, skulpturer och andra unika detaljer.
– Personliga detaljer förändrar hela känslan i ett rum eller i ett helt hem. Vilken vägg blir inte mer intressant och dekorativ med en vackert inramad tavla? frågar sig Magnus retoriskt.
I sortimentet finns bland annat Buddhastatyer i betong, doftljus, kuddfodral, filtar och speglar. Man har satsat på en skön mix av trendiga och klassiska material. Just nu är till exempel koppar, mässing och marmor trendigt och i dessa material hittar du bland annat ljusstakar, krukor och köksdetaljer.
– Intresset för heminredning bara växer och människor blir mer och mer medvetna. Man vill ha hem där man blandar trendiga material med klassiska inslag och personliga detaljer. Därför är det väldigt viktigt att vi hänger med, förklarar Magnus som trots att han själv är kunnig och har ett väl utvecklat öga samarbetar med inredare och stylister.
– De finns också som stöd åt våra kunder. Det är lätt att gå vilse i den här branschen. Trender kommer och går i en rasande takt och utbudet är stort. Det kan vara väldigt svårt att hitta det man tänk sig eller att överhuvudtaget veta vad man vill ha, säger Magnus.
Med tanke på det varma mottagandet och den snabbt ökande försäljningen ser framtiden för Furnitureplace ljus ut.
– Vi skyndar långsamt så här i början. Vi vill inte kompromissa när det kommer till kvalitet, pris och snabba leveranstider, men i framtiden ser vi helt klart möjlighet att utöka verksamheten. Både på internet och i vår fysiska butik.