brandnewprofile_1

Profilreklam – en kort introduktion

Profilreklam är inte ett nytt begrepp utan har funnits med oss under minst två decennier. Vad innebär egentligen profilreklam?

Så här kan man kanske förklara det på ett enkelt sätt. Profilreklam är olika fysiska artiklar som har ett skräddarsytt tryck visande företagslogo, företagsnamn eller ett motto tillhörande en viss firma. 


Dessa produkter tillverkas för att delas ut till utvalda kunder av företagets målgrupp eller till andra intressenter. Idén bakom konceptet är ren och skär marknadsföring och är känd som den så kallade ”give away”. Att få en gåva eller present är något som alla tycker om. Just därför är profilreklam en så pass effektiv metod. Företaget skänker något med en förhoppning att produkten ska bäras och visas upp för att skapa en medvetenhet hos publiken. Profilreklam bör anpassas till publiken den riktas till. Ifall ett företag vill rikta sin marknadsföring mot kollegor eller affärskontakter är pennor eller paraplyer ett bra val. Består målgruppen av tonåringar som kan vara potentiella köpare kan keps eller T-shirt passa mycket bättre. Med andra ord är det en bra idé att undersöka gruppen som presenterna ska ut till innan man bestämmer sig för en viss produkt. 


Vilka är de vanligaste produkterna inom profilreklam? Nästa rubrik går in på den frågan. 


Vanliga produkter inom profilreklam

Profilreklam förekommer i olika varianter då T-shirts och tröjor med tryck anses vara de mest populära. Mössor, muggar och kepsar med egen design och färg är också omtyckta tillsammans med anteckningsblock och pennor. 


Som det förklarades i föregående textstycke så väljer företag att få sådana typer av artiklar med ett speciellt tryck, oftast med företagsnamn eller logo på. Profilprodukterna delas ut under högtider eller under mässor och andra sorters evenemang. 


Idag har det blivit väldigt populärt att även ge bort godis där godisskål eller korg bär företagsnamnet. Jul, påsk eller alla hjärtans dag, spelar mindre roll då resultatet är detsamma. Företaget överraskar personal, kunder och andra intressenter med askar eller korgar fyllda med godheter och skänker bort ett leende. Förhoppningen med en sådan ”give away” är att skapa en trevlig atmosfär som i sig förknippas med företaget självt. 


Profilreklamens största fördel

Att använda sig av profilreklam har många fördelar. Bland den största kanske är dess låga kostnad kombinerad med en hög effektivitet. 


Profilreklam innebär en viss startinvestering såsom inköp av T-shirts, muggar eller paraplyer beroende på vilken produkt företaget väljer. Att designa själva trycket kostar också men dessa utgifter är betydligt lägre i jämförelse med andra typer av reklam till exempelvis TV -, eller radioreklam. Att designa, skriva och lägga upp reklam i sociala medier eller på nätet är också kostsamt. Med andra ord är profilreklam ett marknadsföringsverktyg som är billigare jämfört med de andra tillgängliga sådana.


I många fall brukar tjänster, koncept eller rentutav saker med lägre kostnad förknippas med sämre kvalité eller resultat. Sådant är dock inte fallet med profilprodukterna. 


Trots sin relativ låga kostnad har de en bra effekt som dessutom är långvarig.  En cool och färgglad T-shirt som ges bort kan bäras under flera år och på det sättet fungera som en reklam för företaget. Samma gäller en stor mugg eller ett fint paraply. Deras livscykel är lång och chansen att visa dem upp på ett eller annat sätt ökar tack vare det. 


För att sammanfatta är profilreklam ett billigt men högeffektivt sätt för att marknadsföra tjänster och varor. Metoden är välkänd och används av många företag. Digitaliseringen har gett oss möjligheten att beställa sådana typer av profilprodukter online vilket underlättar kunderna enormt. Det går att titta på produkter, färger och tryck via datorn och göra en beställning på ett snabbt och enkelt sätt.

2021-02-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies