SEO_optimering_iamcontent
4 min lästid

SEO optimering på din hemsida – 6 tips för bättre digital marknadsföring

Människor som driver en blogg, en webbshop, ett B2B-företag eller annan hemsida har alla ett gemensamt mål: att få fler besökare. Så hur fungerar SEO optimering och hur marknadsför man sig bäst på nätet för att inte drunkna bland konkurrenterna?

Det finns en mängd olika sätt att göra sig sedd på nätet. Vissa är mer effektiva än andra, och olika marknadsföringsmetoder passar olika sammanhang. Beroende på din målgrupp kan du nå ut genom till exempel sociala medier, e-post, bloggande, annonser och intressant content direkt på hemsidan.


Tips för digital marknadsföring

Digitala marknadsföringsbyrån I Am Content märker ett stort sug bland företag som vill ha hjälp med att synas via internet. I Am Content är bland annat expert inom sökmotoroptimering, SEO, som är en byggsten i framgångsrik digital marknadsföring. Här ger byrån sina bästa tips om hur du kan lyckas med marknadsföring på nätet.

 

1. Identifiera och lär känna din målgrupp

Innan du ens börjar tänka på själva marknadsföringen är det viktigt att veta vem du vill attrahera. Vilka är dina kunder? Vad har de för behov? Hur ser deras liv ut? För att hitta de bästa marknadsföringssätten kan du göra en målgruppsanalys. Ha koll på dessa punkter angående din tänkta målgrupp:

 

  • Är de privatpersoner, småföretag, större bolag, eller kommuner?
  • Vart de befinner sig geografiskt. Inriktar du dig lokalt, till hela Sverige, eller internationellt?
  • Vilka är deras intressen, drivkrafter och behov?
  • Hur använder de nätet för att hitta information?

 

För att enklare få svar på dessa frågor kan du intervjua nuvarande kunder och personer som du vet besökt din hemsida. Analysera besöksstatistik från hemsidan och engagemang på Facebook, Instagram och LinkedIn.


2. Använd SEO optimering på din hemsida

Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att öka trafiken till hemsidan och få fler kunder. Genom att satsa på SEO kan sajten ranka högre på Google, vilket i längden ger en stadig ström av potentiella kunder. Sökoptimering består av flera olika delar och kräver att du börjar med en sökordsanalys.

 

När du vet vilka ord och fraser som dina kunder oftast använder i Google-sökningar kan du börja optimera hemsidan. I SEO-arbetet ingår bland annat att använda sökord i rubriker och brödtext, skapa interna och externa länkar, skriva intressant innehåll, och se till att sajten är anpassad till både mobil och dator samt laddar snabbt.


3. Annonsering på Google och sociala medier

Vill du ha snabbt resultat, till exempel om du driver en kampanj eller har ett tidsbegränsat erbjudande, kan det vara en fördel att annonsera på Facebook och Google. Då har du möjlighet att nå ut till nya kunder. Budskapet bör vara tydligt och hålla hög kvalitet vad gäller content, så att kunderna ser ett mervärde i att klicka på annonsen.

 

4. Engagera med intressant innehåll

På tal om kvalitets-content är det något som behöver genomsyra både hemsida, blogg och inlägg på sociala medier. Intressanta blogginlägg, snygga och roliga bilder på Instagram, företagstips på LinkedIn, eller texter om tjänsterna på din hemsida – målet är att engagera din publik och stärka kundrelationerna.

 

Det här kan du också göra genom pressreleaser och native-annonser som publiceras på nyhetssajter. Om du har resurserna som krävs för att skapa rörligt innehåll i form av filmklipp så är det ofta ett effektivt sätt att få fram ett budskap och förmedla en känsla. 


5. Nyhetsbrev och e-postkampanjer

E-post kan vara ett effektivt sätt att nå ut i förhållande till den relativt låga kostnaden. Lägg upp en plan för hur din e-postkampanj ska se ut. Se till att analysera resultatet för att se hur stor andel av dina mottagare som öppnade mejlet, och om de sedan agerade.

 

  • Ge dina kunder en anledning att öppna mejlet genom att skriva en bra rubrik. Till exempel en lösning på ett problem.
  • Inkludera en call-to-action i mejlet, oftast en länk.
  • Skicka ut nyhetsbrev eller kampanjer vid rätt tidpunkt och på rätt dag. Du kan behöva testa dig fram för att pricka tajmingen. 
  • Tänk på att du måste ha tillåtelse från någon innan du skickar erbjudanden till deras e-postadress. Bygg upp en lista med kontakter som gett sitt samtycke.
  • Mät slutligen resultatet genom att kolla på öppnings- och klickfrekvens.


6. Ta hjälp av experter

Att lyckas med marknadsföringen är en svår konst och för många företag räcker tiden inte till. Ofta blir det helt enkelt för resurskrävande att internt ta hand om allt från sociala medier till SEO optimering och bloggande. Därför kan det löna sig att anlita hjälp utifrån.

 

Experter inom området ser till att du inte slösar någon onödig tid och att resultatet blir så effektivt som möjligt. På så sätt kan du och eventuella anställda fokusera på att utveckla verksamheten och driva olika projekt framåt. Att anlita en byrå eller konsult kan också vara ett smart sätt att bygga en grund till framtida digital marknadsföring, så att du får koll på hur du bäst når ut till din målgrupp och hur arbetet ska fortsätta.

2021-11-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies