244004 SKADA_03
3-5 min lästid

Skada Uppsala AB – bäst på bilplåt och billack

Hos Micke Lajos och hans kollegor på Skada Uppsala AB får Uppsalabor med skadade fordon hjälp med alla slags plåt- och lackskador – stora som små, snabbt, säkert och med perfekt resultat. På kort tid har företaget skaffat sig ett grundmurat gott rykte, inte minst tack vare en ovanligt hög servicenivå.

Skada Uppsala har onekligen valt en slogan som drar ögonen till sig – “bäst på bilplåt och billack”. Det är kaxigt, men ägaren Micke Lajos är säker på sin sak.


Ja, det är lite kaxigt kanske, men jag lovar – om du går runt och tittar på kvalitén på jobben vi gör så är det toppklass! Och vi har ett gott rykte. Kunderna känner sig nöjda och trygga med att vi levererar det vi lovar. Det är ett löfte vi ger våra kunder – vi ska vara bäst!


Ett helt liv i yrket

Micke har jobbat med bilplåt och lack hela livet, först i hemlandet Ungern, sedan en period i Schweiz. 2011 kom han till Sverige och inledde karriären här. 


- Jag var 14 när jag började utbilda mig till bilplåtslagare”, berättar han. När jag var 18 bestämde jag mig för att utbilda mig till billackerare också. Jag ville kunna göra både och.


“Vi gör det lilla extra”

Både och är just vad Micke och hans kollegor gör på Skada Uppsala AB. Verksamheten startade 2021 med Micke som platschef. 2023 tog han över ledningen. Det har han inte ångrat. Redan från början var han klar över inriktningen. Skada Uppsala skulle vara en verkstad som hjälper kunderna på kundernas villkor, utan långa väntetider och med större flexibilitet. Så har det också blivit


Vi jobbar lite annorlunda jämfört med våra konkurrenter. Om någon kommer med en liten skada och frågar om vi kan fixa den så klämmer vi in den mellan de större jobben. De stora företagen jobbar inte så. Där får man istället höra att man ska komma tillbaka om fyra veckor för en skadebesiktning. Det är onödigt tycker jag, för en skadebesiktning tar ju max fem minuter om det är en liten skada



Uppskattad snabbhet och flexibilitet

För Skada Uppsalas kunder blir väntetiderna nästan aldrig så långa. Micke och hans kollegor är flexibla och måna om att alltid tillgodose kundernas behov. Det är inte minst viktigt för de många yrkeschaufförer som väljer att lämna in sina bilar till Skada Uppsala AB. Ett taxiföretag kan ju till exempel inte vänta en eller två månader på att ett skadat fordon ska repareras. Då är Skada Uppsalas snabbhet och flexibilitet extra uppskattad.


Vi hade nu precis en taxibil med en stor frontskada. På torsdag kom bilen in, på fredag gjorde vi besiktningen, på måndag morgon beställde vi delarna och på fredagen var bilen klar och utlämnad till kunden. Jobbet var klart på en vecka med andra ord. Det är inte många verkstäder som klarar det.


Stora framtidsplaner

Trots att det bara är ett och ett halvt år sedan han tog över Skada Uppsala har Micke redan stora planer för hur verksamheten kan utökas. Det stora gensvaret från kunderna i Uppsala har gett honom idéer för framtiden.


Vi har precis öppnat en ny verkstad i Mjölby för lastbilar och personbilar. Det har jag velat göra länge. Jag skulle vilja utveckla Skada till en franchisekedja på sikt och Mjölby är första steget. Jag har lagt ner mitt hjärta i det här företaget och det tänker jag fortsätta med!


2024-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies