– Jag fick idén till INVIO då jag själv såg hur tufft det var för mina föräldrar att hjälpa mina äldsta släktingar, berättar initiativtagaren Filip Wistrand.
Att det är svårt som anhörig att ansvara för vård och stöd av äldre familjemedlemmar och släktingar kan beror på flera faktorer.
– Omsorgen och ansvaret för äldre medborgare är ofta uppdelat på många olika aktörer, dessutom arbetar kommuner på så olika sätt, vilket gör det svårt för anhöriga att läsa sig till hur de ska gå tillväga för att få koll på den äldres livssituation. Extra svårt är det om man inte kan vara på plats dagtid, förklarar Filip.
INVIO utbildar och anställer människor från hela Sverige som själva har erfarenhet av att ta hand om sina föräldrar.
– Personlig erfarenhet och god kunskap om det område man arbetar i är vad som karaktäriserar våra medarbetare, säger Filip.
Företagets kunder är de äldre eller deras anhöriga. De efterfrågar hjälp med alltifrån vardagsadministration till större koordinerande insatser som stäcker sig över lång tid.
– Vi utför egentligen ingen omsorg, utan fungerar mer som en samordnare som ser till att den äldre tar del av de möjligheter som finns. Det kan handla om att arrangera en resa för att besöka en vän, ge råd vid val av hemtjänstleverantör eller ringa dagliga uppföljningssamtal för att se till att den äldre har det bra, berättar Filip.
Grundläggande är att förse alla vård- och omsorgsaktörer med insikt om varje människas personliga förutsättningar, för att dessa ska kunna utföra sitt uppdrag på bästa sätt.
INVIO:s tjänster har på kort tid blivit mycket efterfrågade och fyller ett stort behov hos människor som kämpar för sina anhörigas livskvalitet.